[Kepviselok] TTK jövőkép: várható változások, új érdekképviselet

Elnök - ELTE TTK HÖK elnok at ttkhok.elte.hu
2012. Jan. 7., Szo, 14:48:13 CET

Sziasztok!

Készítettem egy kis elemzést a TTK-s alapszakokról az Eti által kiküldött
dokumentum és a felvi.hu alapján. Mivel mind a kettő hivatalos, így
valószínűleg pontosnak mondhatjuk. A készült xls-t csatoltam, ha nem
világos valami, kérdezzetek nyugodtan. (Ha nem érdekelnek az adatok, akkor
is lapozz a jövőkép részhez.)

Meglepő, de csökken (igaz csak 10%-kal, országosan 4461-ről 4000-re) a
TTK-n is az "államisok" száma. Ez önmagában egyrészt nem jelentős,
másrészt a minőség növekedését szolgálhatná. (10%-kal kevesebb ember már
jelentősen megnövelné a ponthatárokat több szakunkon.)

DE! 3150 részösztöndíjast szeretnének TTK-s alapszakon képezni. Az
országban hasonló a helyzet hozzánk (jelenleg az alapszakra felvettek kb.
95%-a államis, még a levelezőket, estiseket is beleszámítva, amik nálunk
amúgy nincsenek), tehát gyakorlatilag csak államis alapképzés indul. (Az
átsorolás miatt a hallgatóink közül egyébként már többszáz költséges van,
ez most csak a felvételire vonatkozik.)

Összesen tehát (ha a költségeseket, akik eddig se nagyon voltak, nem
számítjuk) 7150 TTK-st akarnak felvenni. Tavaly mindennel együtt 4671-et
(ez nem csak az állami és nem csak a nappali) vettek fel. Tehát úgy tűnik
a kormány szándékai szerint több, mint másfélszeresre nő jövőre a felvett
hallgatók száma. A csatolt táblázatban van egy kalkuláció, ha az országos
eloszlási arányok nem változnak, akkor ez hány hallgatót jelent,
legextrémebb a 444 biológus.

JÖVŐKÉP:
Az arányokon nyilván még lesz vita, de pár dolgot azért szerintem
vázolnunk kell a jövőről, 90%-os valószínűséggel kijelenthető vagy
legalábbis a kormány egyértelmű céljának látszik pár dolog. (És mivel az
új ftv. lehetővé teszi, hogy átirányítsanak embereket olyan szakra, amit
nem is jelöltek meg, ezért az eszköz is megvan hozzá, hogy kerülnek ide a
hallgatók. Azt most nem kerestem ki, hogy ez már idén is lesz-e.)
Egyébként nyilván nem lesz visszhang nélküli a gazdasági és a jogászképzés
gyakorlati megszüntetése (illetve a bölcsész-társadalomtudós
visszaszorítása), szülők százai fogják gyereküket rábeszélni, hogy
legyenek mérnökök, TTK-sok, IK-sok.

A változásokra fel kell készülnünk, hogy mik a legégetőbb kérdések, arra
is ki fogok térni.

- A TTK-n növekedni fog a hallgatói létszám.
- A hallgatóink kb. fele (de legalábbis nagy aránya) valamilyen szinten
költséges lesz. (átsorolás + részösztöndíjasok)
- A költségtérítés rendszere változni fog.

Teendők:
- költségtérítésesek érdekképviseletére fel kell készülni (sőt az
államisokéra is, hiszen ők is szerződéssel lesznek itt)
- ki kell találni, hogy ilyen iszonyatos hallgatói létszámok mellett, hogy
lehet minőséget megőrizni (úgy, hogy a felvett hallgatók diplomát
kapjanak)
- a költségtérítés rendszerét át kell gondolni, ez az első teendőnek egy
jelentős része (ÉS ITT JÖN A LÉNYEG SZERINTEM!)

Az önköltség eléggé úgy tűnik, hogy azt jelenti, hgoy az állam vagy a
hallgató kifizeti a képzését. Vagyis nem úgy lesz, mint most, hogy az
államisok és a költségesek után egész más pénzt kapunk. (Hiszen jelenleg
normatívan vannak finanszírozva az államisok, a részösztöndíjnak már a
létezése is egyértelműsíti, hogy ott pontosan a költség felét adja oda az
állam, a másikat a hallgató.)

Ez azt jelenti, hogy ha a költségtérítést csökkentjük 10%-kal (az egyéb
bevételek miatt azért erősen sarkítva), akkor a Kar költségvetése 10%-kal
csökken.

Jelenleg kell megállapítani a költségtérítéseket, a kormány által megadott
határok között. Az átsorolás a jövőre felvetteknél már önköltségre
átsorolást jelent. A Kar és általában a felsőoktatás rossz anyagi
helyzetben van, elbocsátások vannak az ELTE-n is.

Az Eti által kiküldött rendeletben benne van, hogy a TTK-n mi dönthetjük
el, hogy mennyi legyen az önköltség. Jelenleg 210.000/félév, most 175-300
ezer között kell dönteni. (Alapszakon.) A részösztöndíjasaink ennek a
felét fogják fizetni, tehát 87.500-150.000 Ft. (Ennyit szerintem ki is
fognak fizetni, ha a hallgatói szerződés nem zavarja őket, mert megéri a
diákkedvezményekért, akkor is, ha nem ide akartak volna jönni.)

El kell döntenünk, hogy a HÖK mit támogat!

Magas költségtérítés
Hátrányok (az, hogy ezek mennyire problémásak, most nem elemzem):
- az átsoroltak/túlfutók nem a felét fogják fizetni, szemben a
részösztöndíjasokkal, ők durván megszívják
- a másoddiplomások (akik ugyan kevesen vannak, de okosak) nehéz
helyzetben lesznek
- a részösztöndíj is magasabb
- nem jön ide senki pénzért tanulni

Előnyök:
- karnak lesz pénze
- nem jön ide senki pénzért tanulni

Alacsony költségtérítés
Hátrányok:
- Karnak nem lesz pénze (akár elbocsátások)
- megéri a TTK-n pénzért tanulni

Előnyök:
- másoddiplomásoknak vonzó lehet
- átsoroltak/túlfutók nem szívnak annyira
- megéri a TTK-n pénzért tanulni
- részösztöndíj "szinte ingyen"

A végére egy személyes megjegyzés: nem hiszek a középútban.

Üdvözlettel:
Dukán András Ferenc :)
Elnök
ELTE TTK HÖK
E-mail: elnok at ttkhok.elte.hu
Telefon: (1) 372-25-00/6054
Mobil: +3630-561-39-13

> Sziasztok,
>
> Ma délben felkerültek a kormany.hu-ra a felvételi keretszámok, illetve
az egyes képzési területekhez tartozó önköltségek. A két dokumentumot a
csatolmányok között találjátok.