[Kepviselok] TTK jövőkép: várható változások, új érdekképviselet

Berta Márton bertamarton at ttkhok.elte.hu
2012. Jan. 7., Szo, 17:15:23 CET

sziasztok,
örülök annak, hogy a kérdésben széles körű egyeztetés kezdődött a HÖKben.
Szerintem a leghelyesebb döntés valóban egy mix lesz az egyes alternatívák
közt.
A "tandíjat" egyértelműen a nemzetközi (közép-európai, és hozzánk hasonló
nyugati) szintre kell belőni, ez pedig Duki listájából a "drága, minőségi
oktatás" alternatívája felé billenti a mérleget.
Ugyanakkor ez nem nélkülözheti a másik alternatíva elbocsátásokkal
kapcsolatos jellemzőjét sem. Látjuk, hogy az ELTE egy szocreál
nagyvállalat minden negatív tulajdonságát (alacsony hatékonyság, óriási
bürokrácia, átláthatatlan gazdálkodás) magán cipeli, ebből most az oktatói
vízfejet emelném ki: be kell vezeti egy olyan teljesítményorientált
bérezési rendszert, amelynek következtében a rosszul teljesítő (alig
publikáló, OMHV-ben leértékelt, etc.) oktató kollégákat el lehet zavarni
azért, hogy a termékeny kutatók, és tevékeny oktatók számára olyan
bérszintet lehessen biztosítani, amiért nem hagyják itt az egyetemet az
első adandó alkalommal (szerintem a közepesen öreg hökösök is több ilyen
tehetséges fiatal menekülőt ismernek már a szakterületükről).
És ettől persze nem kell rögtön elitistának lenni (bár a felsőoktatás
egésze erre tolódik), számos lehetőséget lehet teremteni -különösen a
BSckben- arra, hogy aki akar és tud, az részesülhessen az ELTE
képzéseiből.
A rendszernek óriási a tehetetlensége (semelyik egyetemi vezető nem fog az
őt megválasztó oktatók kirúgására szavazni közvetetten sem), ezért érdemi
eredményt nem várok; azt viszont igen, hogy mi belássuk, hogy hallgatóink
érdeke (akik viszont minket választottak meg) az, hogy az oktatói
ellenérdekeltség ellenpólusaként a minőség mellett álljunk ki.
Korszerű szóval élve: ne legyen bóvli az eltéből...
üdv,
bm

> [...]
> kritériumtárgyak rendszerét pedig át kell gondolni.
>
> Úgy vélem, hogy senkinek sem érdeke, hogy évek múltán diploma nélkül
> távozzon az egyetemről. A maximális kompromisszum, amit én el tudok
> képzelni, ha felveszünk olyan hallgatókat (ahogy most is), akikről már az
> elején jó eséllyel lehet tudni, hogy nem végzik el a szakot, hogy minél
> előbb szelektáljunk. (A hallgatói szerződés folytán jó eséllyal, az az
> államis, aki nem szerez diplomát, visszamenőleg ki kell, hogy fizesse az
> önköltséget kamatostól.)
>
> Váltanunk kell, nincs középút. Legalábbis hallgatói érdekképviseleti

>>> 95%-a államis, még a levelezőket, estiseket is beleszámítva, amik