[Kepviselok] Közéleti ösztöndíjak margójára

Váry Zsolt illuzion at ttkhok.elte.hu
2013. Ápr. 4., Cs, 12:43:54 CEST

Kedves TTK HÖK!

A héten nálam a tárgyban említett ösztöndíj miatt kicsit „kiborult a
bili”. Aludtam egyet rá, de ettől még maradt bennem elég indulat.

A közéleti ösztöndíjak bírálása a KÖB hatásköre, miért nem őket
„csesztetem” ezzel a levéllel? Mert nem csak ők tehetnek róla!
Szegény Rózi már kapott tőlem két „kedvességet”, miközben nem
csupán ő tehet róla.
Miért gondolom így? Mert úgy hallottam, hogy az állami megvonások miatt
csökkentek az ösztöndíjak összege, gondolom a közéleti ösztöndíj teljes
kerete is. (erről  Viktor tehet, de ő nem fogja elolvasni a hozzá küldött
levelem) Arról viszont nem olvastam, hogy a TTK HÖK tisztségviselői
kevesebbet kaptak volna. Tehát gondolom a közéleti pályázatokra jutó pénz
erőteljesen csökkent, miközben a pályázók szám nem változott. (persze
javítsatok ki, ha nem így van)
Valamint a KÖB tagjainak 90 %-t a TTK-HÖK adja, tehát az ő feladata az ott
szereplőket megfelelő tudással felvértezni.

Azonban nem ez a fő probléma (ez max a következő hibák kiváltó oka volt),
hanem hogy a KÖB hibásan bírálta el a Földrajzos Klub pályázatát, nem
először. Most ennek kapcsán fogom részletesen kifejteni, hogy mit is
gondolok erről az egész rendszerről.

A konkrét probléma: A KÖB a pályázatomban szereplő 5 emberből 2 ember
munkáját is lenullázta, ösztöndíjra méltatlannak találta őket. (a teljes
képért: én kaptam 6000 Ft, a másik két ember ennyit v kevesebbet)

Először is mindenképpen tisztázzuk: NEM PÉNZKÉRDÉS ez! A közéleti
ösztöndíjak összege mindig is jelentősen elmaradt a HÖK
tisztségviselőitől. Én csak a szakterületi koordinátorok tevékenységével
tudom/merem összehasonlítani a Földrajzos Klubban végzett munkámat. Se a
ráfordított idő, se a vele járó felelősség, se a hasznossága nem kevesebb,
mégis a hökösként anno 17500-at kaptam, most 6000-et (pedig a többi
tisztségviselőhöz képest a JÓL DOLGOZÓ koordinátorok is alul
„ösztönzöttek”). De ez nem baj!!! Mert a Klubhoz hasonló civil
szervezeteknél reálisan lehet egy bizonyos mértékig az önkéntességre
alapozni, a HÖK-nél ezt nem tudom elképzelni, de cáfoljatok rám…

Itt sokkal inkább egy ELVI KÉRDÉSRŐL van szó. A TTK HÖK az Alapítvánnyal
karöltve nagyon helyesen felismerte, hogy a szakos civil szervezetekkel
történő együttműködés hosszútávon garantálhatja a Hallgatói igények
megfelelő kiszolgálását. Ezek a szervezetek pontosan ott tudnak segíteni,
ahol a HÖK nem: tudományos, ismereterjesztő, szakmai programok
biztosítása. Én úgy gondolom a közéleti ösztöndíj annak elismerése, hogy
ezek a szervezetek/kezdeményezések/hallgatók a HÖKön kívül is a
hallgatókért dolgoznak.

Ezek eddig mind szépek és jók voltak, de nem derült ki miért is gondolom
hibásnak a döntést. Ezért nézzük meg kiket is sikerült kinullázni:

1. Azt a hallgatót, aki az EGEA helyi képviseletében a
„segítő” szerepét látja el. Nem ő a főnök, de megosztozik a
Külkapcsolati alelnökkel a feladatokon, tehermentesíti őt. Ő is levelezik,
kisebb rendezvényeket szervez, képvisel minket stb. Az EGEA Budapest még
csupán kb 100 embert érdekel (fészbuk csoport), de már kb 30-40 ember vett
részt nemzetközi rendezvényen az ELTE-ről másfél év alatt. Mindegy, nem
fogom itt tovább felsorolni, miről van szó, talán érzékeltettem nem éppen
haszontalan tevékenységről van szó! De az ő esetében biztosan lehetett
olyan bírálási szempontot találni, ami miatt „nem támogatták a
tevékenységét”, a következő esetben viszont nekem nem jut ilyen az
eszembe.

2. A Földrajzos Klub előadásai félévente 6-8szor kerülnek megrendezésre
átlagosan 30-40 embert vonzanak. Tehát itt egy olyan programról van szó,
ami éves szinten 4-500 embernek teremt hasznos, érdekes elfoglaltságot
(ezen kívül is vannak rendezvények, melyeken segítenek, de maradjunk csak
az előadásoknál). Ezt jelenleg 2 ember szervezi: aki hivatalosan felel
érte (szervező alelnök) jelenleg szünetelteti tanulmányait, a másikuk
szerepelt a pályázatban. Az én nézőpontom szerint a KÖB ezt a rendezvény
sorozatot, illetve a szervezését nem tartotta támogathatónak!? MI AZ A
BÍRÁLÁSI SZEMPONT, AMI SZERINT EZ NEM TÁMOGATHATÓ? Gondolkozzon el minden
tisztségviselő, képviselő, hogy az ő hallgatókért végzett munkája, vajon
egyértelműen, bizonyíthatóan hasznos és érdekel 4-500 hallgatót! Tudom ez
túlzás, dramatizálás, de remélem, érzékelteti, hogy mire akarok
kilyukadni. Mellékesen jegyzem meg, hogy előző félévben ugyanez a személy
ugyanerre a munkára 3000 ft-ot kapott… de valóban nem szó szerint
másoltam át a korábbi pályázatból a szöveget.

Persze mondhatnánk azt, hogy egyszeri eset. Azonban nem! Mikor
szakterületi koordinátor voltam, akkoriban Pene-Erna nevével volt
fémjelezve a rendezvény és ők még jó pár egyéb feladatot is a nyakukba
vettek. Anno 2-3000 ft-okat kaptak, azért hogy a TTK legnépszerűbb
tudományos-ismeretterjesztő programjait vigyék és akkoriban minden kiadást
a saját ösztöndíjukból fizettek (ma már az egyesület miatt ez csak részben
van így).
Lehet, hogy ott a probléma, hogy az eddig felsorolt személyeknek nincsen
jól hangzó tisztségük, nem elnökhelyettesek, alelnökök, tábornokok voltak,
hanem szimpla szervezők, segítők? Sajnos ez a továbbiakban is így lesz,
mert nem gondolom, hogy a Földrajzos Klubba 25 tisztségviselő fog kelleni.
Valamint egyikünk se „tisztséget” akar szerezni, hanem
csinálni valamit a hallgatókért, fejleszteni a közéletet. Én is ELNÖK
vagyok, mégis utálom használni. Villoghatnék az aláírásnál, hogy milyen
szép titulusom van, azonban a hétköznapi klubos levelezésben egyáltalán
nem használom és most is elsősorban geográfus msc-s hallgatóként írok, aki
benyújtotta a pályázatot, nem pedig codálatosz őméltóságként. Felejtsük
már el, hogy tisztségeket díjazunk.

Láthatjátok csak Klubos dolgokat hoztam fel, fingom sincs, hogy a többiek
mennyit kapnak, nem is érdekel. Itt már az alapvető bírálási elvekkel
gondok lehetnek, ha tendenciózusan hiba van (ősszel engem pontoztak le,
csak utólag módosították és korábban is mindig volt valami, ami „nem
tetszett”).

Végére hagytam a számomra talán legszomorúbbat, ami nyilvánvalóvá teszi,
hogy ez az egész nem működik jól. Még soha nem hívott fel senki, nem írtak
emailt, hogy az általad benyújtott pályázattal kapcsolatban vita alakult
ki, ezt és ezt miért úgy írtad. A végén se kaptam semmi értesítést
(faliújságon sincs kinn), csak az egyik pályázatban szereplő jelezte, hogy
nem jött ösztöndíj, pedig én korábban jeleztem, szerepelni fog a
pályázatban. Bízzunk már meg a pályázat benyújtójában. Én látom jobban a
Földrajzos Klubban végzett munkát vagy a KÖB tagjai? De ha nem is értenek
egyet a pályázattal, legalább kérjenek hiánypótlást, hívjanak fel, nem
hasra-ütésszerűen pályáztam be ezeket az embereket.

Megoldásként Róza javasolta, hogy adjam be őket jutkerre. Mit? Egy féléven
keresztül végzett munkát óraszámra hozzak ki? Pont az ilyen típusú
dolgokra lett kitalálva azt hiszem a rendszeres közéleti ösztöndíj, nem?
Amúgy se szoktam túl sűrűn Földrajzos Klubhoz kapcsolódó jutkert beadni.
Tényleg azt látom, hogy önkéntes alapon is segítenek nálunk emberek. Nincs
szükség minden apró dologért jutkert kapni, majd max beadom a Földrajzos
Napot és honlapot, ha lesz olyan ember, aki tényleg megérdemli. Nem ebből
a két dologból áll a félévben végzett munkánk, de a többit nem
tudom/akarom számszerűsíteni.

Komolyan vitassátok meg, hogy ilyen formában érdemes-e fenntartani a
pályázatot. Ez így gáz, nagyon. 3000 ft-ról van szó havonta, ez nem
fizetés, ebből nem tud senki megélni. Ez csupán egy kis elismerés, hogy
valóban a hallgatókért dolgozik és ezt ilyen formában is elismerik. Se én
se a többiek a pályázatban nem ezért csináljuk, de alapvetően örülünk
neki, jöjjön 2 vagy 9 ezer. Ez is segítség, mely könnyebbé teszi a
hallgatókért végzett munkát.
De az hogy össze-vissza, elvtelenül bírálnak el pályázatokat, az számomra
nem fér bele. Így inkább nem adunk be pályázatot és lemondunk erről a
„vagyonról”. Én már tényleg nem fogok, utolsó félévem az
ELTE-n, nem magam miatt írok, hanem amiatt, hogy ehhez hasonló ne
fordulhasson elő.

Üdvözlettel,
Váry Zsolt

ui.: Várom annak meghatározását, hogy mi az a „kari hallgatói élet
megszervezése, segítése érdekében végzett KIEMELKEDŐ MUNKA”!?