[TTK HÖK -Képviselők]Mentorkoncepció módosítási javaslat

Kuti Péter kuti.peter at ttkhok.elte.hu
2014. Feb. 11., K, 00:33:16 CET

Sziasztok!

Néhány részletet bemásolok Pepe leveléből, ezeket rendre idézőjellel fogom
jelölni.

"A korábbi években a Seniorrendszerrel együtt rendeztük meg. Az eredmény az
lett, hogy az öt szakterület számára teljesen ismeretlenekből álló csoport
meggyengítette azokat a kapcsolatokat, amelyet addig a matematika
szakterület mentoraival kialakítottak."

Ezzel tökéletesen nem értek egyet. Igaz, hogy tipikusan olyan kérdés,
amiben nem lehet objektíven igazságot tenni, de egész egyszerűen gondoljunk
bele; vajon egy földrajzos mentorjelölt jobban ismer egy vegyészt, vagy
éppen egy fizikust, mint egy matekost? Nem, nyilvánvalóan nem. Ez a
probléma fennáll, hiszenm a matekos mentorjelöltek/mentorok nem kötnek
általában mély ismeretséget a többi szakterület mentoraival, de ez koránt
sem azért van, mert ott van a Bárczi. Lássuk be, ezek a programok,
rendkívül kevés időt ölelnek fel, még csak arra sem elegendőek, hogy egy
szakterület mentorgárdája igazán összerázódjon, nemhogy hat szakterületből
mindenki ismerjen mindenkit. Egészen konkrétan annyira, hogy a matek már
tavaly is szervezett magának egy plusz túrát, azért, hogy megismerjék
egymást jobban a mentorok. Az, hogy ott lenne a Bárczi a hétvégén semmiben
nem változtatná meg a helyzetet. És tegyük hozzá, hogy részemről semmiféle
személyes ellentét nem fűződik a fizikusokhoz, sőt, kifejezetten kedvelem
őket, de évek óta elég elszigetelt részét képezik a rendszernek, jobban,
mint a matekosok, az ő bevonzásukkal valahogy mégsem foglalkozik annyira
senki...
A tavalyi kiránduláson például teljesen el volt szeparálva a seniorgárda a
"szakmai" részen, majd a vetélkedőn is. Vegyes csapatok mentek a túrán,
megvolt minden lehetőség az ismerkedésre a matekosokkal is, ahogy a
többiekkel is. A buli közben is teljesen nyitottak voltak a matekos
mentorok az ismerkedésre. Mi lenne az a plusz, amit a mentorhétvége adna
ezen felül, ha nem lenne ott a Bárczi?
Az embernek véges befogadóképessége van, és amikor egy jó gárdát akarunk
összehozni, akik együtt dolgoznak, akkor nem a mennyiség a fontos, hanem
az, hogy jobban ismerjék egymást. Márpedig a mentorok a különböző
szakterületek mentoraival a legritkább esetben dolgoznak együtt - persze
számomra a mentortánc nem számít közös munkának, ez is igaz. Tekintve, hogy
külön lesznek tanárszakos mentorok, így ez sem ad már okot arra, hogy
együtt dolgozzanak (ettől függetlenül kötődhetnek barátságok köztük, ami
nagyon is jó, de a mentorrendszer effektivitása szempontjából nem fontos).

"A mentorhétvége ezzel szemben még koránt sem tartozik a jutalom
kategóriába. Itt a mentorok komoly felkészítése zajlik mind mennyiségében,
mind minőségében. Megjelennek a szekciótémák külön foglalkozásokkal (pl. a
tesztet megelőző mentorfoglalkozásokból idén kikerült egyéb szekciótémák),
továbbá hangsúlyosan a csapatépítés."

Ebben éppen miért gátolna a Bárczi ottléte? Semmiben nem teszi. Tekintve,
hogy az utóbbi jó pár mentorrendszert végigkövettem, elég közelről, így
biztosan állíthatom, hogy ez egy kiválóan hangzó leírás, de a gyakorlatban
közel sem valósul meg. Erre kellene ráfeküdnünk, hogy ez tényleg elmondható
legyen a táborról, és jól megszervezni, ebben semmiképpen sem akadályoz a
Bárczi, hiszen a programokba nem szólnak bele, ha valami nem tetszik nekik,
akkor nem kell jönniük, ez tökéletesen a TTK HÖK döntése. Azon óriási
változtatni való van, hogy ezek a kirándulások szervezettségileg és
szakmailag hol állnak. A Pepe által később említett mentortábor ajándék
mivoltával sem értek egyet, ez is legfeljebb a szakmaiság teljes kiveszése
miatt lehetséges, ami nagyon sajnálatos, hogy megtörtént, de tény, ami
tény, az utóbbi évek mentortáborai gyakorlatilag nulla fejlődési
lehetőséget adtak. Ez az, amivel nekünk foglalkozni kell, mert ez teheti
jobbá a rendszert.

Számomra is fontos, hogy a mentorrendszer ne legyen ennyire gólyatábortól
függő. Ahhoz, hogy ezt elérjük a képzésben kell erre nagy hangsúlyt
fektetni, ahogy szerintem több szakterület próbálta is ezt már tenni,
köztük természetesen mi is, és megmondom őszintén, véleményem szerint
komoly változás érzékelhető az utóbbi pár évben, mégpedig jó irányba a mi
szakterületünkön. Kifejezetten aktívak és jól dolgoznak a félév során a
mentorok, eszükbe sem jut abbahagyni a gólyatábor után a tevékenykedést.

Természetesen a vasárnapi döntés a matematika szakterület nyomására
vezethető vissza, hiszen mi kértük azt, hogy ott lehessenek, ugyanis
számunkra ez nagy segítség, és könnyebbség. Egyáltalán nem tartom önzőnek,
sőt, azt tartanám annak, hogyha nem lenne erre lehetősége a matekosoknak
(persze továbbra is tökéletesen nyitottak vagyunk a többi csapattal való
együttműködésre, közös tanulásra, játékra, ismerkedésre, ahogy eddig is, de
fenntartjuk, hogy fontos a Bárczival is megismerkedni).

"A seniorok mentorokhoz képest lényegesen alacsonyabb száma miatt szüksége
lehet a BGGyK HÖK-nek erre az együttműködésre."
Sajnálom a vulgaritást, de kénytelen vagyok tanult mesteremet, kollégámat,
barátomat, DAF-ot idézni:
"Leszarom."
Tökéletesen lényegtelen számunkra, hogy a Seniorrendszernek mire van
szüksége. Mi megmondjuk, hogy mit szeretnénk, ha ők is azt, akkor
csinálják, ha nem, akkor nem. Ez a kérdés koránt sem erről szól, és nagyon
nem örülök neki, hogy ezt egyáltalán érvnek próbálja bárki is felhozni, és
a Bárczit haszonhúzóként beállítani. (Hozzáteszem, ha jól emlékszem az
utóbbi két évre, gyakorlatilag nagyobb szervezési munkát végeztek, mint a
TTK, úgyhogy duplántriplán nagyon nem volt szép ez tőled, Pepe)

A matematika szakterület választotta a Bárczival való összefonódást, ez
igaz, így vállal is bőven plusz feladatokat, hiszen nálunk több állomása is
van a képzésnek, együttműködésnek. Ezeket csináljuk is, szó nélkül. Ettől
függetlenül szeretnénk a mentorhétvégét is, hiszen nagy könnyebbség
számunkra, a többiek számára meg korántsem akkora nehézség, mint ezt
olvastuk. Amennyiben ez érv lehet, hogy mi választottuk, hogy velük
legyünk, akkor csináljunk mindent magunknak, úgy a mentortábor miért közös?
Ebben az esetben annak sem kéne.

"Tisztában vagyok a szavazás eredményével: a szakterületi képviselők döntő
többsége a seniorok mentorhétvégi részvétele mellett szavazott. Úgy
gondolom, ezt közömbösségből tették. Mivel lassan egy éve vagyok a
Mentorrendszer élén, szinte teljesen megismertem ennek működését és bár az
általam hallgatott szakból erre nem feltétlenül lehet következtetni, de az
57 mentor majdnem egy éves munkájának közvetett és közvetlen felügyelete
némi pedagógiát is tanított nekem. Emiatt biztos vagyok benne, hogy
módosítani kell a Mentorkoncepció e pontját, és ezt ki fogom járni a
Küldöttgyűlés előtt, akárhány ehhez hasonló levelet is kelljen írnom."
Szerintem pedig tiszteletben tartották a matek kérését, és belátták, hogy
miért fontos ez számunkra. Abszolút nem értem, hogy a pedagógia miért
implikálja ennek a döntésnek a szükségességét.
Viszont, ha már pedagógia...
Innentől nem a koncepcióval kapcsolatos a dolog, ne is mossuk össze a
"Legyen Bárczi - ne legyen Bárczi" vitával, külön fejezet.

Pepe, tudod, hogy emberként kedvellek, és nagyon sok gondolatoddal,
elveddel egyetértek, de... Nézzük vissza, hogy mi történt a héten.
Elküldtél egy tervezetet, ami érezhetően nagyon zilált, rengeteg logikai,
és nyelvtani bukfenc van benne. Egy hosszú, de kidolgozatlan koncepció.
Ezután javasoltad ennek az eldobását, és egy új létrehozását, majd pedig
miután ezt elvetette a kgy, átírtuk ezt. Mégis mi indokolta, hogy akkor nem
szólaltál fel ez ellen? Vasárnap este, a képviselők azért mentek be az
egyetemre, hogy egy olyan koncepciót tárgyaljanak, amit te magad is
elvetnél, és ezek után még annyira sem méltattad őket, hogy elmondd az
aggályaidat rendesen, hogy aztán kedden folytathassák a küzdelmet a
kidolgozatlan koncepció felett, ráadásul a távollétedben?

Nagyon nem érzem indokoltnak ezen döntéseket, és ez alapján, javaslom, hogy
ne is vegyük napirendre a mentorkoncepciót ezen az ülésen. (Persze ettől
elállok, ha nyomós érv hangzik el ellene).

Kuti