[Kepviselok] Nyúz cenzúra?

Karcsai Balazs giskard at ttkhok.elte.hu
2006. Ápr. 23., V, 10:07:55 CEST

Kedves Szerkesztõségi Tagok és Képviselõk!

Elõször is szeretném leszögezni, hogy minden Nyúz szerkesztõt szeretek és
imádok, én is közülük valónak érzem magam. Nem szeretnék senkit sem
megbántani ezen levelemmel, csupán egy szerintem káros jelenségre
szeretném felhívni a figyelmet.

Tegnap az egyetemen volt dolgom, és közben ellátogattam a déli Haliba -
ahol éppen Nyúz szerkesztés folyt -, hogy jó társaságban pihenjem ki a
fáradalmakat. Nagyon kedvesek voltak, még meg is etettek! Közben vetettem
néhány pillantást a frissen olvasószerkesztett cikkemre. Ez a második
része volt annak a cikksorozatnak, amit az elõzõ számban kezdtem el, és az
elsõsök körében végzett felmérést elemezgeti. Itt kell megjegyeznem, hogy
a második rész egyébként korántsem sikeredett olyan jóra, mint az elsõ.

Döbbenten láttam, hogy olyan mondatok kerültek kiszanálásra, amik nélkül a
cikk csupán unalmas adathalmazzá vált. Az indok az volt, hogy túl
kirekesztõ vagyok. Lehet hogy nem ez a legjobb szó, olyat is hallottam,
hogy kicsit nácis, de ezt egyáltalán nem sértõ szándékkal mondták, csak
azért írom le, hogy értsétek, mirõl lehet szó. De lássuk a példákat!

"Meglepõ eredmény, hogy a kollégiumok színvonalát a romkocsmák bûvkörében
élõ BTK-sok találták a legrosszabbnak."

Hát igen, ez a mondat azért került ki, mert a szerkesztõk szerint ez sértõ
és megalázó megjegyzés a bölcsészekre, és eleve pejoratív a romkocsma
kifejezés. Én nem érzem pejoratívnak, elterjedt, és gyakran szoktam
használni. Amellett, hogy ezzel a korántsem teljesen csak sztereotípiákon
alapuló általános bölcsész életstílusra akartam utalni, a kollégiumi
állapotokat akartam megfogalmazni. Vagyis, hogy romkocsmákként
funkcionálnak. Az is kritika volt, hogy nem különül el, mi az én
véleményem, és mi a felmérés. Szerintem ezt egy egyetemista magától is el
tudja különíteni.

"Egyetlen kategóriában azonban Lágymányos minden másik kart alulmúl: ez az
egyetemen belüli étkezési lehetõség (3,05). Igen fura, hogy ugyanazon
falak közt a TTK (2,88) és az IK (2,89) gólyái sem találtak tisztességes
ebédet, a TÁTK-osok viszont átlagon felül értékelték (3,15) a három
aprócska szendvicsezõ helyiséget. Lehet, hogy szegény szociológusok már
korán megszokták volna az éhezést?"

Ez volt a másik, ami kiütötte a biztosítékot. Emiatt már rögtön a cikk
elküldése után bajba kerültem. Végül abban állapodtunk meg, hogy az utolsó
mondatot átírják valami ilyenre: "Lehet, hogy a szociológusok kevésbé
válogatósak?", de ezzel mondanom sem kell, elvették az egésznek az élét. A
szerkesztõség kérdése az volt, miért utálom annyira szegény
szociológusokat? Nem utálom õket, egyenként biztosan nagyon rendes
emberek. Igaz, hogy kollektíven nem igazán kedvelem õket, mint a fizikusok
általában, de ennek nem sok köze van a fenti cikkhez.

A fõ probléma, úgy veszem észre, az volt, hogy mi van, ha mondjuk egy
BTK-s vagy TáTK-os dékán, esetleg HÖK elnök olvassa ezeket a sorokat, és
megsértõdik, minek következtében ahol tuja, szívatni fogja majd a TTK-t.
Szerintem õk is értik a viccet, ami adja magát az adatok alapján, másrészt
pedig értelmesebb embernek gondolom õket annál, hogy ilyenek miatt
berágjanak. Ha meg mégsem értelmes emberek, akkor százszorosan indokolt a
kifigurázásuk.

A kérdésem, melyet vitaindítónak szánok az, hogy kiknek írjuk a Tétékás
Nyúzt, és miért? Mert szerintem elsõsorban azoknak írjuk, akiknek a pénzén
megjelenik, vagyis a TTK-s hallgatóknak. És azért írjuk, hogy tájékozottak
legyenek egyetemi, kari és hallgatói önkormányzati szinten, mindemellett
színvonalas szórakozást is nyújtsunk nekik. Ehhez érdekes, olvasható és
szellemes cikkek szükségeltetnek.

Másrészt pedig úgy érzem, nagyon fontos feladatunk az ELTE-s és ezen belül
is a TTK-s öntudat építése hallgatóinkban. Szomorú, de úgy látom, ez
teljes mértékben hiányzik jelenleg. Régen, a rendszerváltás elõtt mintha
még meglett volna, azóta fokozatosan kihalt. Akkor lesz igazán vonzó az
ELTE és a TTK az emberek számára, ha ez újra kialakul, és látják, hogy itt
tartozhatnak valahova. Hogy kiváltságot jelent ELTE TTK-snak lenni.
Lehetne hozni a külföldi példákat, de ezzel most nem akarok senkit sem
fárasztani.

Szóval, szerintem nem kéne feláldozni magunkat és kari újságunkat a
merevség, szárazság és a mindenkinek megfelelni akarás oltárán. Egyszerûen
nem erre vagyunk. Ott van az ilyenekre a Magyar Közlöny!

Üdvözlettel:
Karcsai "giskard" Balázs