[Kepviselok] Véleményem a HÖK-ről!

ELTE TTK HA Elnok alapelnok at ttkhok.elte.hu
2006. Okt. 11., Sze, 15:11:15 CEST

Kedves Képviselõk!

Tamás érzelmektõl áthatott írására reagálnék pár szóban, leírva saját
véleményemet. Egyételmû, hogy a TTK HÖK-ben számos probléma van és az is,
hogy a strukturális problémákat jelenleg számos személyes konfliktus és
lényeges értékrendbeli különbség is nehezít. Mindezt fûszerezi az extrém
évkezdés és ráerõsít az amúgy sem elhanyagolható méretû és számú
problémára. Így elõször egy kicsit fényezem magunkat, aztán leírok jópár
problémát. Akik csak a kritikára kiváncsiak, azok rögtön ugorhatnak a
második csillagos vonal alá, illetve elõrebocsátom, egy kicsit
konkrétabbra sikerült, mint másoknak és biztos sok fontos probléma
kimaradt.

1. A TTK HÖK a legnyílvánosabb HÖK az ELTE-n biztosan, valószínûleg az
országban is. (Nem hiszem, hogy van még egy HÖK ahol a képviselõi belsõ
lista az interneten teljesen szabadon olvasható.) Ennek ellenére, vagy épp
ezért mi aggódunk a legjobban azért, hogy ha ezt akrámelyikünk egy kicsit
is csökkentené.
Jó példa erre a Nyúz. Nem hiszem, hogy nagyon sok olyan HÖK van, ahol a
kiadott lapban a HÖK-öt lehet kritizálni. Ráadásul szubjektíven.

2. Az új emberek nálunk kapnak a leghamarabb lehetõséget a bizonyításra,
hisz még képviselõségük elõtt elkezdõdik a munkájuk. Ráadásul nálunk a
legszabadabb ez a választási lehetõség, hiszen az újak saját maguk döntik
el mivel foglalkozzanak.

3. A TTK HÖK ezen meglehetõsen nagy információs és "munkaválasztási"
szabadság mellett tökéletesen lepapírozott és megkérdõjelezhetetlen
döntéseket hoz. Pár órával ezelõtt az EHÖK szerver véletlen megbolondult
is a TÁTK HÖK elnökének pár tõlünk kapott levelét, köztük az analitikus
nyílvántartást költségvetésrõl szólót kiküldte a EHÖK levelezõ listájára.
Mások esetleg kapkodhatnák a fejüket, hogy most mi lesz, én meg csak
örülök, hiszen így mások számára is láthatóvá vált a TTK HÖK mintaszerû
költségvetése.

1. A fenti elõnyöknek egyik hátránya, ha az, hogy mindenrõl közösen,
választmányon döntünk. Míg én elnökként néha éltem a 20.000 Ft-os döntési
jogkörömmel, Gabi és Orsi szinte soha. Ebbõl rögtön adódik, hogy sokkal
több döntés kerül Választmány elé, így értelemszerûen több mindent kell
megbeszélni.

2. A választmányon ülõk nem tesznek különbséget a lényeges és lényegtelen
kérdések között. Legalábbis sokan szoktuk ezt mondani. A kérdésem csak az,
hogy eldönthetem én, hogy mi a lényeges és lényegtelen? Mi az elvi és nem
elvi kérdés?
Szerintem nem várhatjuk el, hogy ugyanazt tartsuk lényegesnek és
lényegtelennek. Egy napirend levétele valakinek lehet elvi kérdés míg más
valakinek lényegtelen apróság amin szeretne túl lenni. A Választmány
tagjainak szuverén joga eldönteni, hogy mit tartanak fontosnak ezért
szerintem nem lehet õket kritizálni.
Kritika legfeljebb a rendszert érheti, amit viszont mi magunk alkottunk.
Folyamatosan saját szabályainkba ütközünk, melyre megoldásként a
szabályok pontosítását használjuk, tévesen. Magunkra kényszerítünk olyan
jövõbeni szankciókat, amik alól újabb bonyolult mechanizmusokkal
igyekszünk kibújni.

3. Az alakuló küldöttgyûlésen általam is erõteljesen gerjesztett
"háborúnak" nem tudunk, vagy nem akarunk véget vetni. Sokan azóta is
személyes feladatuknak érzik egyes ellenfelek letromfolását (feltéve, hogy
van egyáltalán ilyen szó). Ez persze nagyon élvezetes is lehet, különbözõ
fórumokon szerzett tapasztalataim alapján bizton mondhatom, azonban a
legritkább esetben vezet eredményre (az eddigi statisztika alapján soha,
de ahogy bármikor elkezdhetnek felfelé esni a dolgok, még ez is
megváltozhat).

4. Szerintem ez már meglehetõsen perifériális probléma, de a
tisztségviselõi ösztöndíjak hihetetlenül megnõttek. 2003 év elején 28.000
forint volt egy elnökhelyettes fizuja négy évvel késõbb 46.400 Ft, ami
60%-os emelkedés. 2003-ban pedig alig egy évvel voltunk túl egy korábbi
emelésen annak pontos összegét nem tudom. 2003-ban egyébként volt egy
olyan szabály, hogy maximum egy havi ösztöndíjuknak megfelelõ jutalmat
kaphatnak a tisztségviselõk. A mostani emelés egyébként nem a
tisztségviselõk hihetetlen pénzéhségének köszönhetõ, hanem annak, hogy
nemrég módosítottuk az Alapszabályt és normatívához kötöttük ezeket a
díjakat, majd ezt követõen a normatíva ötletszerûen megemelkedett. A
jövõben már folyamatosan és egyenletesen fog emelkedni, így ha gondoljuk,
most újra lehet hangolni ezt a %-os kapcsolatot.

5. Egy kicsit furi a régi és új emberkék kapcsolata. A különbségtételt
választmányon én a régiek negatív, az újak pozitív diszkriminálásával
tudnám legfeljebb elfogadni, addig jelenleg inkább fordítva van. Pl.:
tortúra
Általában igaz, hogy ha vmit vki nem idõre csinál meg annak van oka.
Csakhogy ez minket nem kéne hogy olyan nagyon érdekeljen...

6. Képviselõk aktivitása. Ezt mindenki a saját ismerõs képviselõivel
beszélve próbálhatja megoldani. A listára lehet írni, kgy lehet szent
beszédet tartani, nem segít. Egy az egybe kell az ismerõsünket megkérni,
hogy talán legyen már szíves és teljesítse kötelességét.

7. Kérdések a kgy-n. Mint fentebb. Ha vki hosszúnak és feleslegesnek
tartja a kérdések özönét, akkor kérdezzen frappánsan röviden és fordított
szituba válaszoljon ugyanígy. Ne magyarázzuk el, hogy a másik kérdése nem
fontos, mert lehet, hogy számára pont a mienk érdektelen.

Mindezekre szerintem egyetlen megoldás van. Ha egy kicsit megpróbáljuk más
szempontjából vizsgálni saját cselekedeteinket. Tudom egy kicsi
pszichológikusra sikerül ez a levél, azonban tényleg ez az egyetlen
elõrevivõ út.

Jó szorakozást és munkát mindenkinek.

Gönci Balázs

U.i.: Várom az Alapítvánnyal kapcsolatos beszélgetésre a jelentkezõket.