[Kepviselok] tandij

pityu at ttkhok.elte.hu pityu at ttkhok.elte.hu
2007. Jún. 9., Szo, 15:40:23 CEST

> Az elsősöktől felvett kérdőív alapján azt a hihetetlen meglepő eredményt
> kaptuk, hogy több hallgató ért egyet a FER-rel, mint ahány ellenzi, és
> átlagban magasabb havi fizetést tartanának reálisnak, mint amit Bsc-ben
> kell...

Hát ez valóban fölöttébb meglepő. Igaz, a HÖOK-tünetésen sem voltak sokan.

Bár a kérdés a két elnökjelöltnek szólt elsősorban, mint képviselő én is
megnyilvánulok: a tandíj úgy általában egy jogos elképzelés egy adott
felsőoktatási rendszerben. A jelenlegi szisztémában a tandíj nem válasz a
fő problémára: létszámcentrikusságra fanyalodó intézmények. Kémia bsc-n
például több volt a hallgató, mint a laborhely, ami szerintem a minőség
rovására megy. Földrajzon nincsenek sem anyagi, sem létszámproblémák, ott
csak színvonalbeliek. És végső soron az lenne az előrelépés, ha sikerülne
az ELTE-nek, meg az egész ország felsőoktatásának a nemzetközi rangsorban
előrébb jutnia. Színvonalban: átadott gyakorlati tapasztalatban (ehhez
pedig felszereltségben), kutatói/oktatói képességfejlesztésben. Ennek
pedig nem a tandíj hiánya a rákfenéje, hanem a fejkvótás rendszer,
például.
Mint képviselő, azon az állásponton vagyok, hogy a tandíj "csak úgy"
bevezetése nem támogatható. Támogatom a tandíjat, ha ezzel javul a
felsőoktatás miősége.
Ha jól egyszerűsítettem a fejemben: a jelenlegi elképzelés szerint a
tandíj az egyetem zsebébe menne, ahová az állam kevesebbet tenne bele.
Kvázi fejkvóta, csak máshonnan. Egy kicsivel többet tudna fejleszteni a
felsőoktatás, de csak addig amíg be nem éri a demográfiai hullámvölgy,
aztán akkor leshet a tandíj után.

Tűzoltó megoldás ez is.

Jó fülledést mindenkinek! :)

Sudár István