[Kepviselok] tandij

ELTE TTK HÖK Elnök elnok at ttkhok.elte.hu
2007. Jún. 11., H, 08:21:42 CEST

Kedves Képviselők,

ne találjuk föl újra a spanyolviaszt.
Ha valamelyik kérdésben, hát ebben van egységes álláspont. Tetszenek
tudni, van egy olyan fölöttes szervezetünk, amit úgy hívnak HÖOK, ahová
a tisztségviselőket mi, az ország egyetemei választjuk meg. A jelenlegi
elnökségben ELTE-s is van. Szávay István, a BTK HÖK elnöke. Az országos
problémákat az országos szervezet hivatott megoldani, az álláspontot ők
alakítják ki, és akár hiszitek akár nem, ilyen van.

Természetesen vitázni lehet, meg ötleteket mondani, ezeket továbbítjuk a
HÖOK felé, de _van_ HÖOK álláspont a FER-ről. Röviden: jelen formájában
ellenezzük.

Az alábbiakban személyes véleményem következik röviden.
Úgy gondolom, alapvetően a két legfontosabb állampolgári jogunk az
egészséghez és a tudáshoz való jog. Az utóbbit a köz- és felsőoktatás
hivatott szolgálni. Mivel a tudáshoz való jogot alapvetőnek tartom,
ezért úgy gondolom, a tudás megszerzéséért az arra alkalmasaktól _egy
büdös, rohadt kanyi vasat sem szabad szedni_. Ha az állam, a kormány az
őket megválasztók által felruházva a megfelelő jogosítványokkal, úgy
dönt, hogy tudásra szükség van (értsd: sok hallgatót veszünk föl), akkor
azoktól akik a szükséges feltételeket teljesítik, nem szedhet pénzt. A
szükséges feltételekről a tudás birtokosa, az egyetem dönt, mégpedig az
elégséges szint meghúzásával. Aki az elégséges feltételeket teljesíti,
attól _tilos_ pénzt szedni. Ha az állam, a mindenkor kormány a választók
akarata szerint úgy dönt, hogy tudásra nincs akkora mértékben szükség,
nincs olyan minőségben szükség, akkor ne csináljon felsőoktatást, vagy
ne olyan felsőoktatást csináljon, amit nem tud finanszírozni. Akkor
építsen autópályát vagy több metrót.
A jelen helyzet a következő: nincsenek főiskolák, nincsenek
elit/kutatóegyetemek, hanem "egységes" a felsőoktatás. Ezt az
adófizetőkkel tandíj formájában fizettetik meg, kívánják megfizettetni.
A támogatást pedig normatív formában oldják meg. Én tudnék más megoldást
erre a komplex problémára, de sem ezt, sem a tandíj kérdést nem mi,
hanem a politikusok hivatottak megoldani. Persze, mint mondtam,
javasolni lehet, a mi politikusaink a HÖOK. De azért tessenek megnézni
mennyire vette a mindenkori kormány figyelembe a véleményünket. Aztán
tessenek szavazni is vagy politizálni. Én inkább végzem a dolgom.
(Természetesen bárkivel szívesen beszélgetek a fentiekről.)

Szenes Áron
elnök