[Kepviselok] Hosszú és provokativ - válaszaim

Palkó Tamás yeti at ttkhok.elte.hu
2007. Jún. 14., Cs, 18:21:37 CEST

Mészáros Csaba írta:
> Tisztelt olvasók!
>
> A következőkben Palkó Tamás elnöki pályázatával kapcsolatos
> észrevételeimet, hosszászólásaimat, kérdéseimet olvashatjátok.

Köszönöm a véleményt és a hozzászólást.
> Belső motiváció:
> ****************
> Elég nagy szavakat fogalmazol itt meg. Kérdés az, hogyha te ezeknek a
> csoda képességeknek a birtokában vagy, akkor eddig miért nem tetted ezt
> meg,
Egyrészt, az ember személyisége folyamatosan változik. Most, hogy már
két éve tanítok egy középiskolában, sokat változtam belsőleg. És hát ez
a harmadik pályázatom, el lehet olvasni az első kettőt (azok lényegesen
rövidebbek és kb. fél óra alatt születtek).
És a három kari vezetőképzőn is szajkóztam, hogy tájékoztatás, de végül
nem lett semmi, azon a cikksorozaton kívül, amit írtam, pedig igen nagy
szükség lett volna rá.
> és miért kell elnöknek lenni, hogy ezt megtehesd, ezen kívül miért
> gondolod, hogy te meg tudod ezt tenni,
Úgy gondolom, hogy elnökként átlátnám a feladatokat, mindenkit munkára
tudnék fogni.
>  amikor elődeid közül voltak
> olyanok, akik birtokában voltak ezen ismérveknek. mégsem tudták a
> felsorolt dolgokat elérni.
>
> Elnöki munka:
> *************
> „Merjünk nagyok lenni, s valóban nem oly nehéz,
> de legyünk egyszersmind bölcsek is!”
>
> Ez egy érdekes idézet. Mondom ezt úgy, hogy én amióta a hök közelében
> vagyok, ezt szajkózom, és nem is olyan rég, amikor értékítéletet mondtam a
> hozzám tartozó csapatról, te, aki csak névleg volt tagja a csapatnak a
> heves ellenzők csoportjába tartoztál.
Nem hiszem, hogy ezt elleneztem volna. A stílust elleneztem, amelyet a
csapat felé megfogalmaztál.
> És akkor nem is említem a sok-sok
> mondatot, amik avval érveltek, hogy nem lehet olyan fanatikusan
> hozzáállni, mint én,
szted én nem vagyok fanatikus?
> és nem lehetnek a képviselők maximalisták, illetve
> azt mondták, hogy én idealista vagyok, akkor, amikor ilyen szavak hagyják
> el ajkaimat, mit ez az idézet.

Sok esetben én is idealista vagyok. A pályázat sikeressége sokban múlik
majd a többieken
> „Az elnöknek azért is van nehéz dolga, mert
> egyfajta kirakatember is, tehát amit kifelé mond, általában azt tekintik a
> Hallgatói Önkormányzat véleményének, függetlenül attól, hogy azt egyedül,
> vagy a Választmány vagy a Küldöttgyűlés döntötte el.”
>
> Ebben tökéletesen egyetértünk. Szerinted te meg tudsz felelni ennek a
> követelmények, kérdezem ezt költőien, hisz ha úgy gondolnád, hogy nem,
> akkor nem pályáztál volna, szerintem ezen mégis el kellene gondolkodni.

Bár költői a kérdés, de ennek maximálisan meg tudok felelni. Lásd
eddigiekben a térítési és juttatási szabályzat, alapszabály.
> [...]
> ********
> „valamint az se akarjon kibújni a munka „koszosabbik
> vége” alól, aki havi
> állandó ösztöndíjat kap a tevékenységért cserébe.”
>
> Maximálisan támogatom. Látunk erre az elmúlt évben bőven példát,
> tisztségviselőket, akik a tisztségükre hivatkozva nem akartak más jellegű
> munkában részt venni. Tudom jönni fog majd az éves beszámoló, de
> megkérdezném, hogy te mint tisztségviselő a „saját”
> szakterületed „koszos” munkái közül mennyit vállaltál (a saját
> alatt a matekot értem, a másikról meg se merlek kérdezni)?

Kérlek szépen. A matematika szakterület gólyatáborának főszervezője
voltam/vagyok, a gólyaavatón, a beiratkozáskor, illetve egyéb bulikon
voltam jelen;
a földtudományi szakterületet a nemzeti parkos túrán képviseltem.
> [...]
> Valamilyen szinten példaképek, példát kell mutatniuk”.
>
> Ez folytatja az előző gondolatot. No komment. Nem kell többet ecsetelni,
> hány tisztségviselő bújt ki a szakterületi csapatmunka alól. Ez nem
> személyeskedés, hanem tény.
>
> „Az ismertség és elismertség felé elengedhetetlen, hogy a hallgatók
> többet
> találkozhassanak a képviselőkkel, a hallgatói önkormányzat felelős
> tisztségviselőivel,”
>
> Tökéletesen egyetértek. Azt gondolom, nem arra célzol, hogy a hallgatókat
> bírjuk rá, hogy többet jöjjenek hozzánk, hanem arra, hogy mi nyissunk

Természetesen. De a másik irány is fontos lehet.
> [...]
> hogy megismerje a hallgatókat, egyetemen belül és kívül. Remélem az
> hallgatók megismerése nem azt a néhány m2 –t jelenti (halira
> gondolok). Konkrétan hány képviselő ült le beszélgetni hallgatókkal az
> egyetem területén, hányan néztek be az óráikra, hogy azok hogyan zajlanak,
> ezen kívül hányan mentek el sörözni velük, vagy voltak ott a saját
> rendezvényeinken (ahol szerintem a képviselőknek alapból ott kéne lenniük,
> mert itt van lehetőség ismeretségre szert tenni)?
> Mit gondolsz, hogyan tudnád ezt megváltoztatni?

Hozzáállásbeli változással. Anno én is szakterületi koordinátor koromban
jártam elsős előadásokra, jegyzeteltem, sőt a jegyzetet begépeltem.
Szinte az összes nagyrendezvényen ott voltam. Július-augusztusban az épp
felvett gólyákat a felvi fórumain keresztül én informálom egy csomó
dologról. Aztán ott a gólyatábor, ahol ugyan nem egyesével, de az összes
gólyával beszélgettem.
Ha ezek általánosak lennének, akkor nem lenne ennyi gond.
> [...]
> belső működésünk kifelé szinte láthatatlan, és kaotikus.”
> „A bürokratikus intézkedések hiábavalók,
> azokat senki nem akarja betartani.”
>
> Itt írtál a bürokráciáról, majd…
>
> „A tisztségviselőknek az önállóság mellett teljes körű
> tájékoztatást kell nyújtania azokról a folyamatokról, amelyek a háttérben
> történnek.”
>
> „A tisztségviselőknek tehát az önállóság
> mellett, amely akár döntési önállóság is lehet bizonyos kérdésekben, teljes
> körű beszámolási kötelezettsége lenne a részfolyamatokról is”
>
> Így még tovább bürokratizálnánk az amúgy is körülményes rendszert.

Ha a hallgatók felé akarunk nyitni, akkor saját magunk felé is kell.
Tudni kellene, hogy ki mit miért csinál. Itt nem a bürokratizálásról van
szó, hanem az információk eljutásáról. Hogy várod el, hogy egy matek
szakos képviselő felelősen döntsön a földtud szacskó beszámolójáról ha
nem lát rá folyamatosan, és kgy előtt csak elévágunk egy csomó beszámolót.

> Küldöttgyűlés:
> **************
> „A célom az, hogy a képviselık tisztában
> legyenek azzal, hogyan működik a hallgatói önkormányzat, valamint hogy a
> hallgatóság nagyobb része ismerje a hallgatói önkormányzati képviselőket, és
> legyen fogalmuk arról, hogy a legfontosabb kérdésekben mi a
> véleményünk.”
>
> Újra felmerül bennem a kérdés, ehhez miért kell elnöknek lenni. Szerinted
> ez kizárólag az elnök feladata, és ezért nem tetted eddig, vagy csak
> lustaságból?

Cikksorozatot írtam, már nem először ( pl.
http://nyuz.elte.hu/archiv22/2210/valasztasok.html - több, mint 6 éve).
Számtalan cikket írtam a Nyúzba. Azt gondolom, hogy mivel ezek a dolgok
eddig is voltak, és most is fennálnak, valakinek végre kézbe kellene
venni a dolgokat. És ki más is tehetné ezt meg, mint a HÖK vezetője.
Természetesen ez nem csak a HÖK elnökének a feladata, hanem mindenkinek.

> [...]
> hajlandók együtt dolgozni valakivel, azok keressenek más elfoglaltságot.
> Ezt eddig ebben az önkormányzatban senki nem merte megcsinálni, és addig
> nem is ütőképes ez a csapat, ha hagyjuk hogy egy-két renitens szándékosan
> szembehelyezkedjen.
>
> „A képviselőlistát sokkal jobban aktivizálni kellene,
> véleménynyilvánításra is sokkal jobban kellene használni, mint eddig
> valaha.”
>
> Unalomig elcsépelt mondóka. Eddig nem ment, miből gondolod, hogy te ezt el
> tudod érni? Szívesen meghallgatnám a módszereidet.

Hát benyújtottunk egy javaslatot -és máris fellendült a képviselőlista
forgalma, a nagy nyár (vizsgaidőszak) ellenére is :)
A személyes beszélgetések pedig megoldhatóak, ha vannak olyan alkalmak,
amikor ezt meg lehet tenni. Érdekes, eddig mindenki meghallgatott egy
kb. félóra erejéig.
> Külső kommunikáció:
> *******************
> „az információáramlás nehézkes, az infolistára sokszor az
> információ későn jut el.”
>
> Ezeknek ebben az évben is megvolt a felelőseik. Miért nem kérdezte meg
> őket senki, hogy miért későn küldik ki az infokat?

Mert nem volt akinek a kezében összefutott minden.
> CAmpus:
> *******
> „A plakátfelületek közös
> kihasználásának elvei nincsenek lefektetve.”
>
> Igen!? Írjuk le, hogy melyik kézzel kell felrakni, és, hogy melyik
> ujjunkkal kell a szöget benyomni? Mit kell még tovább bürokratizálni ezen.
> Ki vannak írva a felületekre a feltételek, ezen nincs mit tovább nyamogni.

Nincsenek kiírva. Ez háromkari probléma, és pont ebből adódnak a gondok.
> „A rendezvényszervezésnél a két
> nagyobbik kar elnyomja a TÁTK-ot.”
>
> Na ne! Kérlek mondj példát, amikor a TÁTK be akart valamibe szállni, és
> segíteni akarta a szervezésben és mi elküldtük!

Lágymányosi Eötvös Napok - nekem ezt a TÁTK-osok mondták, mégpedig
mindkét elnökjelölt. Ebben csak van valami.
> „A lágymányosi menza kérdése még nem
> megoldott, itt távlati tervek sincsenek.”
>
> Erről már kifejtettem a véleményemet párszor. Tömören szólva a környék
> tele van kajáldákkal, a menza csak hiúsági kérdés, hogy nekünk ELTÉnek
> nincs a műegyetemnek meg van és oda „kell” átjárni. Ez csak
> egy csomó pénzt vinne el, és nem szükséges, pláne, hogy biztos nem lenne
> olcsóbb a környék helyeinél, csak max valamelyik vezető megint jól
> megszedne magát a szerződésekből. Amikor ekkora hiánya van a karnak, akkor
> pontosan nem ilyenre kell fordítani.

Persze, és kénytelenek a hallgatók a nyereséget a BME-nek (vagy egyéb
más cégnek) szállítani. Egy 10000 fős piacról marha nehéz lehet
lemondani... Ha vállalkozó lennék, nem sajnálnám a pénzt erre a
vállalkozásra.
> Nyúz:
> *****
> „Félév elején egy féléves lapterv,”
>
> Bánjunk evvel óvatosan. Ez egy egyetemi újság, nem profi lap, és nem is
> kell, hogy az legyen. Inkább humorosabb cikkek, karikatúrák, egy
> szakterületi sztorik hiányoznak amelyek tanulsággal szolgálnak.

Erre "szórunk el" 2.500.000 Ft-ot. Akkor már legyen normális
tájékoztatás. Ha bulvárlapot akarunk, akkor azt ne finanszírozzuk. A
laptervbe csak a legfontosabb dolgokat raknánk bele, hogy azoknak biztos
helye legyen.
> [...]
>
> Az ütközések abból adódnak, hogy mára már nagyon sok rendezvényünk van. A
> hallgatók pedig nem fognak minden héten elmenni bulizni (értem ezt úgy,
> hogy ha sikerülni úgy ütemezni, hogy ne ütközzenek az események és minden
> héten legyen valami), tehát ezt csak úgy lehet megoldani, ha bizonyos
> rendezvényektől megválunk. Így növelhetők a szakterületi rendezvények is.
> Ez a vidéki egyetemeken, főiskolákon nem nagy probléma, de mi nem vidéken
> hanem a fővárosban vagyunk. Soha nem lesz olyan egyetemi élet, mint
> például Veszprémben, Pécsen, Szegeden, pedig ezek nem kisvárosok.

szakterületenként havi egy buli az nem sok. És nyilván nem csak bulit
kell szervezni.
> „A TDK dolgozatok összegyűjtése, rendszerezése, ebből
> mondjuk absztrakt-kötet készítése.”
>
> Ez jó ötlet. Valaki írta, hogy az összegyűjtés a könyvtárak feladata. Nem
> tudom, lehet, de jelen pillanatban evvel nem foglalkoznak (legalábbis
> nálunk). „ példány van általában, ebből a TDK-zó egyet megtart, egy
> pedig a tanszéken marad.

Na végre :D
> Hallgatói iroda:
> ****************
> „A Hallgatói iroda ügyfélszolgálati jelleggel működik a hallgatók és
> a HÖK
> tisztségviselők között, továbbá szolgáltatásokat nyújt,”
>
> Ebbe beletartozik az is, hogy nyitva tartás után ha valaki bejön elküdjük,
> mert zárva vagyunk? Bele tartozik a játék a gépeken?

Ez sokszor az ember kedvétől függ. Ha ő a sokadik hallgató, akkor
megértem. Adtam én már ki este 8-kor is jegyzetbont egyébként. A játék a
gépeken pedig szerintem tolerálható, nyilván egy bizonyos határig.
> „A rend betartása és betartatása.”
>
> Te mint az előző év egyik irodavezetője ilyet le mersz írni? Hol voltál
> akkor, amikor az említett problémák jelen voltak? Ugye nem kell rá
> válaszolnom.

Le merek írni. Tudom, hogy létezik a probléma, mert én is ott voltam
sokszor amikor egymással üvöltöttek a képviselők.
A nyitva tartás pedig teljes mértékben az én felelősségem, és tudom,
hogy itt komoly problémák vannak. Ezek elnökké választásomkor - amikor
le kell mondanom erről a remek állásról - megszűnnek (és várhatóan egyéb
kimenetel esetén is)
> Külügy:
> *******
> Jók a gondolatok, de itt keményen konfrontálódni, kell az vezetéssel és az
> oktatókkal, akik előre lezsírozzák az ersmus helyeket. Pont ezért nem
> lehetett eddig olyan nagyon reklámozni ezeket, mert kevés hallgató
> mehetett ki, és azok többsége is már megvolt.

Te ezt tényleg így látod. Én ezt másképpen, én beszélgettem a külügyi
biztossal...
> Egyéb:
> ******
> „Ugyanakkor egymás elismerése is
> döntő fontosságú. Hiszen ha valakinek a munkáját nem ismered el, nem fog
> többet dolgozni, vagy legalábbis nem ugyanúgy. És munka az van bőven.”
>
> Ugye ez alatt nem azt érted, hogyha valaki ellátta feladatát, vagy amit
> vállalt, annak nyaljuk ki a seggét. Inkább azt, hogy aki túlteljesít azt
> ismerjük el. Csak remélni merem, hogy erre gondoltál.

Leginkább mindkettőt. Aki elvégezte, azt is el kell ismerni, aki jobban,
azt nyilván jobban.
> „A negyedik ilyen fontos a jog és kötelesség. Azzal, hogy az ember
> valamit
> elvállal, azzal egyből jogok illetik meg, valamint kötelességek terhelik. A
> kötelességeket, mint azt neve mutatja, kötelezı megtenni, míg a
> jogokkal élni
> lehet. Ezt nem szabad figyelmen kívül hagyni, a legtöbb esetben csak a
> jogokkal szeretünk példálózni.”
> A számból vetted ki… :-)

:D
> ******
>
> Általánosságban a pályázatról. Nos, itt össze vannak foglalva a hibák, és
> lehetséges megoldásaik. Ez jó, csakhogy ezeket régóta tudjuk és régóta
> beszélünk róla, és nem történt semmi. Te már elég régóta vagy itt, miért
> gondolod, hogy akkor most veled fognak ezek majd hirtelen megoldódni?
> Ezenkívül, éppen amiatt amit írtam, ez amit összehoztál, egy tökéletes
> beszámoló, tőled mint titkártól
akkor már ne is írjak? :D
> , vagy ha mondjuk az elnök irt volna ilyet.
> Mik a problémák, hol tartunk, miket kéne csinálni. Szép, de nem pályázat.
> Általánosságokról beszélsz benne, amiről régóta szó van. Szépen néz ki, jó
> hosszú, de a tartalom tudott, ismert, csak összefoglaló, kevés a
> konkrétum.

Mert azzal, hogy átlátom, össze tudom fogni, kézben tudom tartani.
És egyébként egy program arról szól, hogy mit kellene csinálni, és én
hogyan csinálnám. De mivel a hangsúly a csapatmunkán van, a pályázat
viszont csak egy posztra szól, így nem írtam olyan sok konkrétumot, mert
azt gondolom, hogy a problémákat közösen kell megoldanunk, és ebben
számítok mindenki véleményére.

Palkó Tamás