[Kepviselok] Kozgyules

ELTE TTK HA Gazdasagi gazdasagi at alapitvany.elte.hu
2007. Május. 25., P, 09:40:39 CEST

Kedves Vitazo Felek!

Mar regota kacerkodtam a gondolattal, hogy beszaljak ebbe a remek kis
csevejbe, nem is a konkret eset miatt, hanem mert mindig is szerettem okos
emberekkel elvont kerdesekrol (erkolcs, moral, politika) vitatkozni.
Es most ugy latom, hogy mindketten (harman) inkabb az ebbol a lehetosegbol
adodo intellektualis izgalom, mintsem egymas meggyozesenek vagya miatt
irtok egyre-masra. (Ja, amugy mas dolgom lenne boven, ugyhogy a
biztos sok idod van/unatkozol mondatokat elore elharitanam.) Ennyit a
szemelyes motivaciokrol.

Eloszor is szeretnem leszogezni, hogy sem a zsemles dolog, sem a
vezetokepzo - bar az egy picit - nem erint szemelyesen. Igy tehat maradnak
az elvek, es azok kifejtese (valamint a masoknak olvasas kozben okozott
gyonyor remenye) keltette bizsergeto erzes, mint egyetlen motivacios pont.

Az egesz vita - vagyis inkabb a kerdeskor - szamomra meglehetosen abszurd.
(Elnezest kerek, ha nem pontosan idezek, es talan sarkitva fogalmazok,
tulzo hasonlatokat teszek, de iras kozben nem fogok visszalapozni korabbi
levelekhez.)

**Masreszt lehet, hogy kicsit tul tagra huzom a vita hatarait, erre mar
most, hogy az irasban elore haladtam jottem ra.**

Eloszor is ugy gondolom, hogy annak a fogalomnak, hogy "hallgatok penze"
nincs ertelme. Legalabb is itt, most. Minden halglatonak van penze, a
sajat kis szamlajan, ahhoz nem nyul senki. A HOK mukodesi kerete
egyaltalan nem a HOK penze. A HOK egy ceg, ami kap penzt az egyetem
vezetesetol - mintegy demokratikus gesztuskent - azert, hogy esetenkent a
penz "osztoja" ellen foglaljon allast, kepviselje a hallgatok erdekeit. A
HOK-nek tehat ez a feladata. (Hogy a bluiszervezes is az-e, azt most nem
erintenem.) A penzet arra kell forditania, hogy ezt a feladatat a leheto
legjobban ellassa. Azt hiszem az emberek eroteljes lenezese lenne azt
kijelenteni, hogy barki motivalhato sok ora munkara 3 zsemlevel, es 5 dkg
parizsival. (Sot szerintem igazan a jutker-rel sem, a rendszeres
osztondijakkal talan). De azert azt nem hinnem, hogy ilyen targyi
jutalmakkal barki "megveheto" lenne. Inkabb csak a kozerzetet javitja, ami
a munkamoralt emeli, ami az eredmenyessegre hat jol, s az, vegso soron a
hallgatok erdekeit szolgalja. Nem beszelve arrol, hogy ezzel a sporolassal
mondjuk el lehetne azt erni, hogy a bulikon 1 forinttal olcsobb legyen a
sor. Ez a hallgatok erdeke, es az o penzuk helyes felhasznalasa?

Tortenelmi kitekinto:

Egy bizonyos XX. szazadi politikus a 20as evekben imadta a csillogast, a
luxust. Miutan visszatert nyaralasarol (ha jol emlekszem 3 het Riviera, 2 het Svajc),
megirta igen terjedelmes eletmuve egyik legjobban sikerult cikket, vagy
cikksorozatat, a szegenyseg csapdairol, kilatastalansagarol, arrol, hogy
az orszag elemi erdeke, hogy tegyen ellen. (Az eredeti ennel sokkal jobb,
de most nincs idom megkeresni es belinkelni. A tortenet reszletes leirasa
megtalalhato Roy Jenkins:Churchill cimu konyveben)

Az uj francia kulugyminiszter Bernard Kouchner, aki nagyon nem mellesleg
az Orvosok Hatarok Nelkul szervezet alapitoja, es igen sokat tett az
elnyomottak es nyomorgok erdekeben szerte a vilagban. Ha otthon van
Parizsi villacskajaban, legszivesebben kaviart eszik es Mumm Gordon Rouge
pezsgot iszik.

Hogy a XX. szazadban kik voltak a hiresen puritan vezerek, sporolva nepuk
penzevel, azt inkabb nem reszleteznem, gondoljunk a SZu-ra, Kinara, vagy
akar kis hazankra is.

Meggyozodesem, hogy nem kell nyomorgni, hogy hitelesen segithessunk a
nyomorgokon, es plane nem kell ertelmetlenul ugy csinalni, mintha az igy
vagy ugy megsporolt forintokkal barkinek is segitenenk. Ez igazabol
egyfajta eroteljes populizmus - csak hat hol van a plebs? Ugy populistanak
lenni, hogy kozonseg sincs hozza? Magunkat akarjuk becsapni?

Vezetokepzo, kozgyules. Ha a kozgyulest elvisszuk, utana kell vinni a
tagjait - ez szerintem egyertelmu.
Hogy a vezetokepzon lehetne-e "osztondija-aranyos" fizetessel erdemben
sporolni, nem hiszem. Nem latom mennyit. Viszont az igy keletkezo
feszultseg
-egyesek ugye sertve erezhetik magukat, biztos tobbet art a HOK
mukodesenek, s igy a hallgatoknak, mint a megsporolt nehany tizezer forint.
  Ne azt nezzuk, hogy egy elv onmagaban jo-e, hanem hogy adott
kozegben a celunk fele mutat-e!
Ha sok a vezetokepzos kiadas talan ertelmesebb lenne megfontolni egy
masfelet, kisebbet, tenyleg a vezetoknek, es mellette tartani az egyetemen
"mezei kepviselo upgradelo workshopokat".
(peasent-pikeman-sworsman-knight fejlesztunk szepen, mint a jatekokban.)
Az biztos olcsobb lenne, es nem biztos hogy kevesbe hatekony. Viszont azt
is meg kell gondolni, hogy egy ilyen kgy-vezetokepzonek vajon van-e
csapatszellem erosito hatasa, es ha igen, az potolhato-e massal?
A cegek sem veletlenul koltenek erre!

No jo, azt hiszem nagyon hosszu voltam, es talan unalmas is.

Koszonom, ha valaki vegiglovasta.

Sanya

Hobor Sandor
gazdasagi vezeto