[Kepviselok] CT-BSc-Szakdoga-MSc

Polgar Peter Balazs sirpepe at ttkhok.elte.hu
2008. Okt. 13., H, 17:54:52 CEST


Szia,

Már abszolváltam egy MSc-t, bár a régi rendszerben, de a progmat már 
korábban is 3+2 alapú volt, úgyhogy néhány (költõi) megjegyzés, 
válaszféle.

On Mon, 13 Oct 2008, krayzsu at ttkhok.elte.hu wrote:
> - BSc szakdoga címeket állítólag a vizsgid?szak elejéig (dec15) kell
> kiírják. eddig nálunk (körny) okt31 volt a határid?, de állítólag Homonnay
> a decemberi haráid?t mondta KissÁdámnak.
> szerintetek elég ennyi id? rá? december után jön a vizsgid?szak,
> leghamarabb februárban kezdenek neki (azok akik nem találtak már maguknak
> témát..) és oké hogy "csak" egy BSc szakdoga, de mégis; nem kéne erre egy
> kicst több id??

Úgy tippelem, hogy kb 50-60 oldalrõl van szó, fajsúlyilag egy létezõ dolog 
újszerû bemutatása. Erre terepi kutatás nélkül elég 3hét könyvtár 2hét 
írás, terep: 3 hét, és +2-3 hét tervezgetés. Tehát ez elvileg belefér 1 
félévbe, egyébként régebben a fõiskolások is kb ennyi idõ alatt írták meg. 
(A fenti egyénenként és szakterületenként változhat, sztem +/-20% idõben, 
és az is biztos, hogy aludni nem nagyon fognak az utolsó idõkben.)

Csakhogy nem biztos, hogy egy 3. éves hallgató, nulla írási 
tapasztalattal, egy csak hallomásból ismert témát ilyen gyorsan fel tudna 
dolgozni. Jó lenne, ha sokkal elõbb ki lennének írva, hogy a hallgatók 
döntésükre több idõt tudjanak szánni, így olyan témát választva, amihez 
érdemben hozzá tudnak tenni. Esetleg a béna szakdolgozati konzultációk 
helyett a téma csoportok köré szervezett szemináriumokat, ahol arról is 
beszél egy hozzáértõ, hogyan kell szakdolgozatot írni (kezdve a 
jegyzeteléstõl a vázlatírástól az irodalomjegyzéktõl egészen az utolsó 
simításokig).

Jó lenne, ha az egyes intézetek/tanszékek kiadnának egy 
követelményrendszert, ami megkönnyíti a szakdolgozatok megírását, és nem 
olyanra gondolok, hogy 12-es betüméret, hanem a tartalmi mélységre 
vonatkozóan. Ez szerintem egy max 1 oldalas anyag, ami leírja, hogy milyen 
szintû szakdolgozatokat várnak el a T. hallgatóságtól.

> - meg akarjuk különböztetni az MSc felvételi után a felvett hallgatóinkat
> aszerint, hogy honnan érkeztek? Kevesebbet tud egy f?iskolán 4évet végzett
> hallgató mint aki nálunk bscben tanult 3évig?

Ha nem is akarjuk, valaki biztos meg fogja (pl.: tanárszakos vizsga: maga 
technika szakos? akkor adja az indexét...). Kevesebbet tud? Lehet, hogy 
igen, lehet hogy nem, de az is lehet, hogy csak mást.

> mindeki atttól retteg, hogy jön majd a vidéki egyetemen végzett hallgató,
> aki bekerül, mert magas lesz a keretszám a pénzbevétel (fejkvóta) miatt,
> de nem tud majd semmit, és megint felzárkóztastást, bocsánat szintrehozást
> kell csinálni az MScben is (mikor egyszer már végigjátszottuk ezt BScben).
> meghogy a mi hallgatóink kiszorulnak.

Szerintem nem lesz gond a "mi hallgatóinkkal". Pl. most IK-n az látszik, 
hogy alig bírták feltölteni az MSC helyeket, aki akart, bekerült.

A fõiskolásokkal nem lehet mit kezdeni, másrészrõl eddig se volt igazi 
gond a fõiskolai végzettségû tanárokkal, akik egyetemi diplomát akartak. A 
máshonnan érkezett BSc-sek pedig elvileg ugyanazt tudják, mint az itteniek 
(ha nem, akkor tessék összeülni a többi intézménnyel, és harmonizálni a 
tanterveket).

Szerintem az az elv fog mûködni, hogy felvesznek mindenkit, aztán hulljon 
a férgese. A követelményeket kell tisztán megfogalmazni (milyen témákból, 
milyen anyagrészeket várnak el a felvételizni szándékozóktól).

> - konkrétan azt hallottam ma, hogy a tanári szakirányosokat mind fel
> fogják venni, mert annyira kevesen vannak, hogy messze a keretszám alatt
> lesznek. és hogy a minorból ebb?l adódóan nem is rendezünk felvételit
> várhatóan, (ezt a Tasi mondta!)

Sajna itt a gond mélyebb: ha nem képezünk elég tanárt, akkor a 
középiskolákba még kevesebb jó tanár jut, és még kevesebb középiskolás 
szereti meg az adott tárgyat, akik közül még kevesebben felvételiznek stb.

Szóval szerintem ez jó, minél többet felvenni a tanárszakosokból, aztán 
õket minél jobban képezni. Szerencsére most úgy néz ki, hogy a PPK elég 
erõs, hogy kiszakítsa a tanárképzést a tudományágak skatulyájából (ez 
önmagában is egy 5 oldalas téma, talán máskor).

> - az MSc felvételinél lesz hallgatói delegált is, eddig az osztatlanban
> volt ilyen? mi volt a feladata? érdemben tesz(tett/tegyen) fel
> (segít?)kérdéseket?

Én a BTK-sról hallottam, mint halgatói résztvevõ a felvételinél: többnyire 
a jegyzõkönyvvezetsé volt a dolga, a legtöbb bizottságban nagyon minimális 
dolga volt. Nem is látom be egészen, hogy szakmailag hogyan tud megítélni 
egy vele kb egykorú embert.

Talán ott lehet haszna, hogy ügyeljen az esélyegyenlõségre, ami viszont 
egységes HÖK-ös fellépést kíván meg (tehát pl. arra kell vigyázni, hogy a 
máshonnan érkezõ hallgatókat valóban ugyanabban a stílusban kérdezzék, ne 
kivételezzenek a saját hallgatókkal). Ez azért lenne fontos, mert mindenki 
közös érdeke, hogy a legjobb hallgatók kerüljenek be a képzésre (ha a Te 
képzéseden jobbak vannak, a Te diplomád is többet fog érni), másrészrõl 
elég nehéz kiszóratni egy olyan embert, akivel együtt ittad végig a 
gólyatábort.

> - hogyan tudunk / akarunk-e képviselni pl egy Nyíregyházáról jött
> hallgatót aki sikeresen veszi a felvételit, de lesz olyan tárgy, ahol az
> eltés leadott anyagra építenek, ezért nem sikerülnek a dolgai,
> inkorrektenk tartja a tanárt, emrt nem hívta fel a figyelmét arra, hogy
> ezt-meg-ezt az anyagot nézze át még pluszban a számonkérésre.
> Akarunk-e valamit kezdeni az olyan esetekkel, hogy a felvételin olyat
> kérdeznek ami éppen nincs benne az ajánlott irodalomban, de a tanár
> természetesenk veszi hogy tudni kell (..hiszen ? leadta -az itteni-
> hallgatókank). bár ez inkábba  fellebbezési bizottság dolga. annak van
> hallgatói delegáltja?

Annak biztos (hogy kellene?).

Egyértelmû, hogy ha valamit "tudnia kellene" a hallgatónak, azt elõzetesen 
le kell neki írni. Legalábbis remélem, hogy nem lesznek "titkos könyvek", 
amit csak a beavatott hallgatóknak mondanak el. Inkább adjanak meg 2x 
annyi szakirodalmat, de legyen lírva, elõzetesen átadva minden, amibõl 
kérdezhetnek. Nem tudom, hogy mennyire bízhatunk a tanárok józanságban 
(hogy pl.: nem a lexikális anyagot nézik, hanem a területrõl alkotott 
általános képet és tehetséget).

> - más szakokon hogy oldják meg a szakirányos bizottságok összeállítását?
> (nálunk minimalizálni szeretnék a biz. tagok létszámát (..pénz miatt..)
> így környezettanon el?fordulhat, hogy olyan tételt húz a hllgató, hogy
> nincs a bizottságban az adott szakirányhoz ért? ember.

Progmat államvizsgán úgy oldották meg, hogy nem osztották ki azokat a 
tételeket, amihez nem értettek :). Bár nem tudom, egy sima MSc-s 
felvételin olyan mélységû tudást kérdeznek, amit egy területen tanító 
oktató nem érthet? Azaz õket nem vennék fel ugyanazon felvételin? Ez ciki 
lenne.

> - szerintetek van-e értelme egy olyannak, hogy a BSc szakdoga védés a
> saját témavezet?m el?tt történjen? ugyanis ez az elképzelés, emrthogy "már
> csak nem fogunk triviális dolgokat és szakirodalni feldolgozásokat
> végighallgatni?!?!/KissÁ/"

Jobb lenne, ha más elött lenne, hogy valódi opponens vélemény legyen, ne 
pedig azt mondja el a tanár, amit beíratott a szakdogába.

Ha pedig nem triviális dolgokat akarnak hallani, akkor adjanak meg rendes 
témákat (remélem eszükbe jut, hogy több hallgató is írhat egy témát, 
amivel bonyolultabb anyagokat is fel lehet dolgozni gyorsan).

> a témavezet?m jóesetben képben van azzal hogy mit csinálok és nem kell
> neki bizonygatnom hogy én íetam a szakdogámat..
> akkor van értelme?

Így tényleg nincs.

> - szerintetek mennyivel megterhel?bb két napon különböz? tételsorból
> vizsgázni mint egy napon kett?t húzni? (nálunk A és B tétlsor van, A az
> általános képzésre vonatkozik, B a szakirányra. lehet hogy egyszer?bb
> volna a bizottsáogat úgy összeállítnai, hogy külön napokon kerüljön rájuk
> sor; de Edkével vitáztunk róla, hogy a hallgatónak megterhl?, hogy 2 nap
> is be kell jönnie stresszelni. szerintem nem, szerinte igen, és
> szerintetek?)

Szerintem nem volt megterhelõ 1 nap két tételbõl vizsgázni (1 matekos, 1 
infós volt nálunk kb). Aki erre nem tud felkészülni 6 vizsgidõszak után, 
azt már jóval elõbb ki kellett volna szórni. Azon lehet vitázni eetleg, 
hogy ez a védéssel egy napon legyen-e vagy nem, van ahol egyben lenyomják 
(nem akarok hülyeséget mondani, de sztem jövõre így fogok államvizsgázni 
tanárszakon: védés, aztán mindkét szakból tétel + pepszi-s tétel).


Lehet, hogy pár dolog, amit írtam, már úgyis van, vagy jobban is mûködik 
egyes szakterületeken, máshova nem annyira látok bele.

Szép estét,

 	Prog.Terv.Pet.Bal.


>
> hát ezek merültek fel bennem. néhány közülük elismerem hogy költ?i kérdés,
> és majd elhozza a jöv?, de a többire kérek konkrét választ:) avagy
> ötletet:)
>
> ZSU
>
>
>
>
>
> _______________________________________________
> Kepviselok mailing list
> Kepviselok at ttkhok.elte.hu
> http://ttkhok.elte.hu/mailman/listinfo/kepviselok
>

 	Programtervezõ Péter Balázs


További információk a(z) ttkhok-kepviselok levelezőlistáról