[Kepviselok] Pályázat tanulmányi elnökhelyettesi posztra

Dukán András Ferenc dukan at ttkhok.elte.hu
2009. Nov. 5., Cs, 18:23:20 CET

Kedves képviselők!

Mellékelve, illetve alant küldöm pályázatomat. Igyekeztem rövid lenni. A
lényeges rész a 3. pont, főleg az a) és a b) rész.

Várom kérdéseiteket:
Dukán András Ferenc :)

Pályázat tanulmányi elnökhelyettesi tisztségre

1. Bemutatkozás

Dukán András Ferenc vagyok, harmadéves matematika Bsc-s hallgató,
történelem tanári minorral. 1988. 11. 20-án születtem Tapolcán. Életem
első pár évét Ajkán töltöttem, azóta Budapesten élek. Közoktatásbeli
tanulmányaimat a Kék Általános Iskolában, majd a Piarista Gimnáziumban
végeztem. 2007. szeptemberében sikeres vendéglátó vállalkozó OKJ vizsgát
tettem. Ugyanekkor (2007. szeptember) kezdtem meg egyetemi tanulmányaimat.

2. HÖK-ös előélet

2008. tavaszán jelentkeztem mentornak. Ezután az akkori matekos főmentor
(Vámos Tamás) és szakterületi koordinátor (Magyar Róbert) biztatására
lementem a TTK HÖK bevonó táborába. Itt ismerkedtem meg alaposabban az
Önkormányzat működésével. A 2008. évi választások előtt rengeteg biztatást
kaptak, így végül elindultam, a hallgatók póttagnak választottak. A
visszalépések miatt már az alakuló KGY-n is rendes tagként vehettem részt.
A szervező és a tanulmányi csoport tagja lettem, azóta is főként ezen a
két területen tevékenykedem. (Hermann Gábor, szervező elnökhelyettes
munkáját segítem rendezvényeken, Tanulmányi Csoport aktív tagjaként
matekos hallgatók kérdéseire válaszolok, felsőoktatási kiállításokon,
nyílt napon képviseltem szakomat, karomat...) Az alakuló szacs-ülésen a
szakterületi rendezvények szervezésével bíztak meg, Árendás Ákos Tuzsonnal
együtt. A 2008. októberi Küldöttgyűlés az Ellenőrző Bizottság tagjának
választott. Laszák Nikolett 2009. márciusában átadta nekem az elnökséget.
A Karrierközpont kari kapcsolattartója vagyok tavasz óta, valamint az EHÖK
sajtós-kommunikációs bizottságában láttam el a karra eső kommunikációs
feladatokat. (Természetesen nem olyan szinten, ahogy ezt egy kommunikációs
tehetné.) A 2009. évi választásokon szakterületemen (számomra teljesen
meglepetésként) a legtöbb szavazatot kaptam, az alakuló KGY pedig
megválasztott újra az Ellenőrző Bizottságba, aminek újra én lettem az
elnöke.

3. Tervek, teendők

a) Rutinfeladatok

A tanulmányi elnökhelyettes legfontosabb feladata véleményem szerint a
hallgatók folyamatos informálása. Ennek fő fóruma a hallgatói e-mailek
gyors és precíz megválaszolása. Ezen kívül szeretnék írni a Nyúzba
cikkeket a fontosabb teendőkről, határidőkről, tudnivalókról. A
ttkhok.elte.hu tanulmányi hírek rovatát frissíteni, karbantartani
szeretném. Jánosi Attila által elkezdett hagyományt folytatva, az ETR-es
TTK kari fórumos kérdésekre szeretnék én is válaszolni. A tájékoztatásban
nagyon hangsúlyosan számítok a mentorokra, mentorrendszerre. Szívesen
tartanék nekik esetleges továbbképzéseket és informálnám őket a
mentor-listán keresztül. A korábbi rendszerű képzésben tanulók
tájékoztatása minden eddiginél fontosabb feladat, hiszen kifutó képzésről
lévén szó, egyre inkább csak eseti kezelésekkel tudjuk kezelni a felmerülő
problémákat.

Szeretnék egy hatékony Tanulmányi Csoportot kiépíteni. (Ez a legutóbbi
ülésből kiindulva, ahol számos új és régi arc jelen volt, talán nem
képtelen gondolat.) Szeretném, ha minden szakterületen lenne egy
megbízott, aki a tanulmányi ügyekért felel. Ha több fórumon (nem csak
szórványos hallgatói panaszokon keresztül) jut el hozzám az információ,
sokkal hatékonyabban tudjuk megoldani, egy kurzus, tanegység, tanterv
kapcsán felmerült problémákat.

b) Projektek

A felsőoktatási kiállításokat, nyílt napokat komolyan kell vennünk. A TTK
iránt érdeklődők alacsony száma miatt, minden lehetőséget meg kell
ragadnunk leendő hallgatók toborzására. Szerencsére ezen a téren rengeteg
előrelépés történt az elmúlt években, ez érezhető a felvettek lassan
növekvő számán. Ezen a területen mindenképp számítok az Alapítvány
eddigihez hasonló segítségére, illetve szeretnék lehetőségeimhez mérten
segíteni nekik az Egyetemet, Kart népszerűsítő tevékenységeikben.
Szeretném, ha a Tanulmányi Csoportra támaszkodva az Egyetemet, Kart,
szako(ka)t reprezentáló fórumokon az összes szakunk a lehető legjobb
megjelenéssel, felkészültséggel lenne jelen. A legfontosabb az Educatio
lesz ezen a téren. Nagy eredménynek, hogy olyan emberek (is) legyenek ott,
akik bármely érdeklődő, bármely szakot érintő kérdésére válaszolni tud.
Ennek érdekében a saját és mások felsőoktatási kiállításokon szerzett
tapasztalatai alapján a leggyakrabban előforduló kérdéseket össze
szeretném gyűjteni  és megválaszolni őket. Közeleg a második Msc-felvételi
is. Várhatóan sokkal több hallgató fog idén jelentkezni, mint tavaly.
Éppen ezért Msc-ink hirdetését éppen úgy fontosnak tartom, mint a Bsc-két.
Az előbb leírtakat rájuk is érvényesnek gondolom.

Jelenleg is zajlik az Egyetemen az alapszakok felülvizsgálata. Most itt a
lehetőség, hogy a három év tapasztalatait felhasználva javítsuk a képzések
szerkezetén, előfeltételi láncokon. A legtöbb szakon a tananyag-eloszlás
nem megfelelő. (pl. utolsó félévben, záróvizsga előtt még több vizsgát is
le kell tenni, sokszor értelmetlenül szigorúak az előfeltételi láncok...)
Szeretném az összes alapszak tantervét kompetens hallgatókkal/oktatókkal
átnézni, megbeszélni. A hallgatói visszajelzéseken kívül pedig az
elkészült Bsc-s kérdőívek kiértékelésére is szeretnék támaszkodni.
(Egyetemi szintű ETR-es felmérés volt.) Az Msc-s képzéseket összhangba
kell hozni a Bsc-sekkel. (Ne tanulja kétszer ugyanazt a hallgató, a
mesterképzés valóban saját szakterületülükön „mester”
hallgatókat képezzen.) Bsc-s képzések tantervében azt tekintem
vezérelvnek, hogy az átlagos képességű, de szorgalmas hallgatóknak is jó
esélyük legyen elvégezni a szakot. Minden felvett hallgatóért felelősséget
kell vállalnunk, az alacsonyabb ponttal bekerültekért is. Ez azonban
semmiképp nem történhet a tehetségesebb diákok kárára.

A tehetséggondozásban számos lehetőség rejlik. Jelenleg folyik a
honorácior-státusz HKR-es szabályzatának megalkotása. Ebben minden
segítséget meg szeretnék adni Lakó Viktória, tudományos biztosnak és a
Tudományos Csoportnak. Különös tekintettel a honorácior-státusz
népszerűsítésére, hogy valóban hasznos, ne csak papíron létező, lehetőség
legyen.

Az Msc-s hallgatókat már több helyen említettem. Jelenleg kisség talán
elhanyagoljuk őket. Ennek fő oka, hogy új képzés, nem ismerjük a
problémáikat. Az alapszakos felülvizsgálatot szeretném kiterjeszteni a
mesterszakokra is. Ezeknek a hallgatóknak és jövőre kezdő társaiknak úgy
vélem lesznek az alapszakosokkal analóg problémái. Ezek orvoslásával nem
kéne megvárni az első évfolyam végzését, amit lehet menet közben orvosolni
kell. A szakterületek tanulmányisaival közösen a Bsc-s felülvizsgálathoz
hasonló párbeszédet kezdeményeznék ebben az ügyben is.

Szintén probléma, hogy a különböző tantervek, infomációk, hivatalos
tájékoztatásokban ellentmondásokat mutatnak. Mindenképp szeretném a TO
honlapját és a tanszékek, intézetek honlapját szinkronba hozni. Mivel
egyik se a HÖK kezelésébe tartozik, úgy gondolom, hogy ennek
leghatékonyabb módja, hogy a felülvizsgálattal párhuzamosan a kialakult
hivatalos tantervet elküldjük az adott honlap készítőinek, igény esetén
webkész verzióban. Az ETR-es tantervek hibái esetén ennél összetettebb a
helyzet, itt a megfelelő tájékoztatásra helyezném a hangsúlyt.

Jelenleg folyik EHÖK-ös szinten a HKR kari különös részeinek
felülvizsgálata. A TTK-s részt olvastam, ismerem. Aktív részt kívánok
venni a munkában. Jánosi Attilára, mint az EHÖK tanulmányi alelnökére,
számítok ebben a munkában, hiszen ő nálam is jobban ismeri a kérdéses
részt.

Utolsó jelentős probléma a tanárképzés helyzetére szeretnék kitérni. Mivel
én is részt veszek benne, jól látom a problémákat, hibákat, lehetőségeket.
Számos ezzel a kérdéssel foglalkozó személy a problémák megoldását a
tanárképzés osztatlan képzéssé „visszaminősítésében” látná.
Ezzel a gondolkodásmóddal nem értek egyet. A Bsc-rendszer tele van
lehetőségekkel! Ezt a szemem előtt tartva kívánom kezelni a kialakuló
problémákat és népszerűsíteni a tanári szakirányokat, szakot. A fő hiba
úgy vélem a „tanárszakma” alacsony társadalmi
„rangjában” keresendő. Azonban informálással,
segítségnyújtással elérhetjük, hogy legalább a tanári képzés szerkezetének
bonyolultsága senkit ne riasszon el. Hosszú távú célként szeretnék egy
átlátható TTK-s tanári honlapot létrehozni, ehhez alapul az álatalam
készített (jelenleg még nagyon kezdeti stádiumban levő) matematika tanári
szakirányos honlapot használnám. Ebben számítok más szakterületek tanári
szakirányos, vagy Tanár MA-s hallgatóira. Ez meglehetősen összetett
kérdés, bármilyen észrevételt, segítséget szívesen veszek, további
részletekkel nem szeretnék most a pályázatomban foglalkozni.

Utolsóként egy saját ötletemet szeretném megpróbálni megvalósítani. Számos
egyetemen, főiskolán van nyári vizsgaidőszak. Ez azt jelenti, hogy azokból
a tárgyakból, amiket kontatktóra nélküli keresztfélévben végezne el a
hallgató, saját felkészüléssel (nálunk is vannak ilyenek), vizsgázhatna
nyár végén. Így nem okoz csúszást, nem veszít államilag támogatott
félévet, aki ezt vállalja. Ehhez egy kevés oktatói erőbefektetés kéne. Úgy
vélem a TTK-n számos oktató meggyőzhető, eléggé hallgatóbarát ahhoz, hogy
ezt vállalja. A nehezebb kérdés a HKR módosítása. Ha Kar támogat minket
úgy gondolom, van rá esély. Mindenesetre szeretném körbejárni a problémát,
megvizsgálni a lehetőségeket.

c) Ülések

Mivel a tanulmányi elnökhelyettes delegált tisztségénél fogva a legtöbb
kari, egyetemi bizottságba, ezért úgy döntettem külön pontot szentelek
gondolataimnak ezekről.

Kari Tanács: A legfontosabb itt a felkészült részvétel, az észrevételek
előzetes megvitatása. Majdnem egy teljes évig tagja voltam ennek a
testületnek, e tapasztalatok alapján tudom ezeket mondani.
Tanulmányi és Oktatási Bizottság: Az alakuló Küldöttgyűlés óta tagja
vagyok. Úgy gondolom ez az a fórum, ahol a legtöbbet tehet kari szinten
egy tanulmányi elnökhelyettes. Az itt ülő oktatók józan gondolkodású
tanulmányisok, megfontolt, alapos érveléssel meggyőzhetőek bármiről.
Kreditátviteli Bizottság: Ennek munkáját legjobb tudomásom szerint a
szakos bizottságok látják el, kreditátviteli kérvény megírásában
segédkeztem már, mindenesetre ezen a téren nincsenek még jelentős
tapasztataim.
Jegyzetbizottság: Kari Tanácshoz hasonlóan az előzetesen megbeszélt HÖK-ös
álláspont képviseletét tartom a legfontosabbnak.
Fegyelmi Testület: Bár delegált a tanulmányi elnökhelyettes, a 10 delegált
közül csak egy vesz részt az adott ülésen. Amennyiben én lennék, a
szabályzatokat ismerem, felkészültem erre a feladatra is.
EHÖK Küldöttgyűlés: Ennek a testületnek a munkájában nem volt még
szerencsém részt venni. Ellnőrző Bizottság tagjaként, olvastam az EHÖK
Alapszabályát, tisztában vagyok a KGY működésével. Itt a TTK HÖK közös
álláspontjának képviseletét tartom fontosnak a többi kari HÖK-kel szemben.
EHÖK Tanulmányi Bizottság: Több ülésen részt vettem már, a munkájába
gyakorlatilag teljesen bekapcsolódtam, ismerem a működését.
Választmány: Itt mindig a Kar hallgatóinak érdekeit szem előtt tartva
kívánok döntést hozni. Fontosnak tartom, hogy a TTK HÖK szabályosan,
hatékonyan működjön és ne a képviselők, tisztségviselők, barátok érdekeit
szolgálja, hanem az Önkörmányzat minden tagjáét. Úgy gondolom, hogy egy
elnökhelyettes  nem csak szakterületének vezetője, hanem választmányi
delegáltsága okán, rá kell, hogy lásson a HÖK többi területére is, felelős
döntéseket kell tudnia hozni.

4. Motiváció, záró gondolatok

Elsősorban azért szeretnék tanulmányi elnökhelyettes lenni, mert úgy
érzem, hogy így a jelenleginél többet tehetek a hallgatókért. Energiám,
képességeim jobban a hasznukra tudom fordítani. HÖK-ös tevékenységeim
során mindig ezt tekintettem leglényegesebb szempontnak. Épp ezért,
szeretném itt is megerősíteni, hogy ha alulmaradnék, az új tanulmányi
elnökhelyettest legjobb képességeim szerint segíteném, ahogy eddig Jánosi
Attilát is.
Hosszú felkészülésen vagyunk túl Hamow Kamiránnal. Úgy gondolom, mind a
ketten birtokában vagyunk a tanulmányi elnökhelyettesi poszt betöltéséhez
szükséges ismereteknek. Szavazzatok belátásotok szerint!
Végezetül még egy szempont. Jövő félévben ugyan záróvizsgázom, de mivel
összesen 3 kredit hiányzik az abszulotóriumomhoz, ezért lesz időm
foglalkozni az elnökhelyettesi teendőkkel.
Pályázatom egy mondatos összefoglalása: lelkesen, energikusan, saját
kreatív ötletekkel szeretnék továbbmenni a Jánosi Attila által megkezdett
úton.

Köszönöm, hogy elolvastad, bármilyen kérdéssel, észrevétellel keress bátran:
Dukán András Ferenc :)
dukan at ttkhok.elte.hu
+36305613913

Name: tanehpalyazat_DAF.doc