[Kepviselok] Meghivo Valasztmanyra - Deli HALI 2011. 04. 27. szerda 15:00

Berta Márton bertamarton at ttkhok.elte.hu
2011. Ápr. 25., H, 23:52:28 CEST

sziasztok,
köszönöm Bence, h rákérdeztél, és mindenkitől elnézést h ilyen késői órán
írok ilyen lényeges kérdésekről, de szerintem ezek össz-TTKs törődést
igénylő helyzetek.
A gondok, amelyek jelenleg kari léptékben aggasztják a a környezettudomány
szakterületet, valóban két fő pont köré rendeződnek.

Az első egy viszonylag újabb keletű, és a kettő közül talán a könnyebb
eset: a gépterem ügye.
Mint bizonyára a legtöbben tudjátok, a környtanosoknak volt egy remek kis
géptermük az északi földszinjtén.  Kicsit elavult, kicsit lassú gépekből
álló, de mégiscsak egy saját gépterem, mint pl. a föciseknek van.  Itt
lehetett találkozni, beszélgetni, utolsó pillanatban jegyzőkönyvet írni,
vagy csak netezni azoknak a hallgatóknak akiknek nincs laptopja, vagy
tanszéki szobája.  A gépterem fizikailag az Atomfizika Tanszék területén
helyezkedik el, így az új tanszékvezető a termet igénybe kívánja venni a
tanszék céljaira, ami eddig rendben is van.  A probléma ott kezdődik, hogy
az eredeti megállapodás szerint a környezettanos hallgatók számára a Kar
kijelöl egy másik termet, ahova a meglévő mintegy 20 gépet el lehet
helyezni ugyanannak a projektnek a keretében, amihez az eredeti termet
felhasználták.  A helyzet az, hogy  a hallgatók ebből annyit láttak, hogy
egyik napról a másikra kipakolták a géptermet, és azóta sincs új helyünk.

A másik régebbi ügy, a lényeget többőtök valószínűleg részben ismeri: a
Környezettudományi Centrum által képzett hallgatók után járó hallgatói
normatívák elosztását nem a KTC végzi. Ennek megfelelően az egyes
intézetek a környezetesek után járó, rendelkezésükre bocsátott forrásokat
a saját költségvetésükbe olvasztják, így pl. a mi óráinkra, eszközeinkre,
terepgyakorlatainkra aránytalanul kevés pénz jut, míg a
„saját” céljaikat finanszírozhatják belőle ellenőrizetlenül
–és tulajdonképpen legálisan. Ezt bizonyítja, hogy pl. a kari
rendszerben a laborok költségigényességét mérő besorolás szerint bizonyos
laborjaink minősítése rosszabb, mint pl. a vegyészek hasonló órái.  Ennél
nagyobb baj, hogy az oktatók körében a környtanos hallgatók
„megbecsültsége” is ehhez igazodik: az oktatók (akiket az
intézetek jelölnek ki, lsd. a tanulmányisok által jól ismert Kiss János)
szívességnek érzik, hogy bennünket tanítsanak, holott nagyságrendileg 50
oktatót biztosan a mi kvótánkból tart el a Kar.   És gond esetén nem lehet
rájuk dörrenteni, hiszen nincs lehetőség a kezünkben pénzügyi szankciókkal
 még fenyegetni sem.
A megoldás viszont egyszerűbb, mint a probléma:
A kar költségvetésének ilyen irányú részeit (amennyire én tudom) a
gazdasági dékánhelyettes állítja össze (tehát a Kari Tanács elvileg ebben
nem tényező), így mindenképpen javasolni kellene, hogy az egyes
költségvetési sorok megalkotásánál a Környezettudományi Centrum az
intézetekkel ténylegesen egyenrangúként szerepeljen.  A probléma itt
túlmutat azon, hogy a környtanosok szívnak a jelen helyzet miatt (én csak
felhívom a figyelmet egy szemléletbeli problémára, aminek egy tünetét pont
van szerencsém ismerni a szakterületemről), hiszen a hallgatói
érdekképviseletnek amellett kell kiállni, méghozzá nagyon határozottan,
hogy -egyszerűen fogalmazva- a teljesítményt kövesse a pénz, hiszen mind
minőségbiztosítási, mind stratégiai szempontból ez lenne a követendő példa
a jelenlegi zavaros helyzet helyett.  Emellett persze igaz marad az a
sokat hallott kijelentés, hogy a környezettudomány nem mellőzhető,
másodlagos szakterület, hiszen pl. ponthatárok tekintetében a
középmezőnyben vagyunk, ami a behozott hallgatókat illeti, és OTDK
helyezéseink, publikációink, etc. is normálisan hozzák az ELTE szintjét.

köszönöm, hogy elolvastad, és ha van kérdésed/megjegyzésed, azt várjuk
szeretettel.
Kellemes Húsvétot (még 2 perc van belőle!)
üdv,
bm