[Kepviselok] Vitaindító - A puskázás szankcióinak szigorítása

Ferdinandy Bence fbence at ttkhok.elte.hu
2011. Jan. 19., Sze, 18:09:15 CET

Sziasztok!

Hogy Marci felkérésének eleget tegyek, reagálok én is. Szóval én alapvetően
egy olyan szakterületen élem az életem, ahol a vizsgák 90%-a szóbeli, és ha
netalán még puskázol is, azzal nem vagy sokkal előrébb, ha mert ha nem
érted, akkor azonnal levágják, hogy csaltál, ha meg odáig eljutottál, hogy
érted, akkor általában már tudod is. A biológia BSc-s tárgyaimon persze a
kérdés releváns lehetett volna, de valahogy sosem izgatott fel, meg ott nem
is jutott sosem eszembe puskázni.

Fizikán már persze fordult elő, hogy megkérdeztem vkit vagy vmit vizsga
közben, hogy most akkor szerinte mi van, de kétlem, hogy ez három év
távlatából az átlagom második tizedesénél többet változtatott volna (lásd
előző bekezdés). Meg mondjuk nem jellemző, hogy a kettesért mennénk. (Ez
csak a kis színes, hogy ne már csak "én sosem puskáztam" szövegek legyenek
kint.)

Megjegyzem, ha ez olyan véresen komolyan lenne véve, mint mondjuk Angliában,
akkor nyilván meg sem fordult volna a fejemben.

A véleményem ennek ellenére az, ami Dukinak kb. A tanároknak bőven meg van
az eszköze arra, hogy megakadályozza a puskázást. Annyi eszköze meg úgy
sincs, hogy kiszűrje az összeset. Sajnos az a realitás, hogy a szigorú
szabályozás, az pont az alkalmi puskázókat fogja elkapni, ők fogják megkapni
a stigmát egy kemény kezű szabályozás esetén, és nem a vér profi arcok, akik
izzadás és ideges körbenézegetés nélkül tolják a középiskolában tökélyre
fejlesztett módszereiket.

A puskázás ellen értelmes módon szerintem csak a "vizsgázási kultúra"
megváltoztatásával lehetne küzdeni, mert a csoporttársak általi megbélyegzés
biztosan sokkal jobb hatást ér el, mintha valami felsőbb jogszabály sújtaná
agyon a delikvenst. Erre meg leginkább az oktatól tudnak hatással lenni,
például azzal, ha ők maradéktalanul korrektül járnak el, meg a középiskola.

Egyébként meg, nem az iskolának tanulsz, hanem az életnek (csak hogy kis
színesként bölcs mondások is szerepeljenek). Én azt gondolom, hogy mondjuk
aki csalással tud csak átvergődni a tárgyain, az nagy valószínűséggel még a
BSc befejezése előtt elvérzik, ha meg nem így van, akkor elvérzik az MSc
felvételin (persze nem tudom, minden MSc-re van-e szóbeli, mert ha csak
írásbeli van akkor ott vagyunk ahol a part szakad, ezt elismerem).

Nem mondom, hogy ennek az egésznek nincs jelentősége, mert persze van, csak
azt mondom, hogy erre szerintem direkt ráhatással nem nagyon tudunk lenni,
egy kemény HKR csak többet ártana, mint használna (szerintem, bár itt most
megkövezem kicsit magam, mert ilyen mellé hatástanulmányt kell követelni).
Igazából itt maximum az oktatókkal karöltve lehetne kissé etikusabbra
nevelni az ifjakat. Abban ugyanis Dávidnak igaza van, hogy ezen a publicitás
segíthet. Ergo, aki úgy érzi ez neki fontos, azok üljenek össze és találják
ki, hogy hogyan lehet ezt okosan beszédtémává tenni és a bejövő hallgatók
felé egy olyan képet sugározni, hogy nem éri meg puskázni és nem a büntetés
miatt.

Ez a levél vállalhatatlanul hosszú lett, ami azzal fenyeget, hogy az
elejének nincs köze a végéhez, de azért nem fogom újraolvasni:)

Üdv,
Bence