[Kepviselok] Mozgalom és Minőség: tanulmányi érdekképviseleti cselek v cselekvésterv

Elnök - ELTE TTK HÖK elnok at ttkhok.elte.hu
2012. Jan. 20., P, 12:50:03 CET

Sziasztok!

Manapság mindennek adnak hangzatos címet. Hát most én is adtam egyet a
következő félév egyik legfontosabb programjának. (Statisztikák és számok
után, szokás szerint elég legörgetni a CAPS_LOCK-kal írt részig, ha
valakit az ilyesmi hidegen hagy. A végén van két kérdés, aki teheti,
válaszoljon.)

Megjelentek a felvételi keretszámok. Legutóbbi levelemre több reakció is
érkezett listán innen és túl. Akkor az országos számok alapján a csinos
kis táblázattal azt tippeltem, hogy az 1291 (hivatalosan 1294) tavaly
felvett államis alapszakos hallgató (és kb. 20 költséges) helyett jövőre a
kormány szándékai szerint felvennénk 1123 államis és 854 "félősztöndíjas"
hallgatót. (a költségesek talán kivétel nélkül másoddiplomások voltak
tavaly is, ők így várhatóan továbbra is ennyien maradnának)

A probléma felvetése az volt, hogy vajon ilyen ijesztő mennyiségű emberrel
mit kezdünk, a költségtérítés összegét hogyan kellene megállapítani.

A Kar végső döntése az önköltség ügyében, amellyel én is egyetértettem:
BSc: marad a 210.000 Ft/félév (az állam adta keretekhez képest közepes 175
és 300 ezer közé lehetett választani) - múltkori levelemmel ellentétben
meggyőződtem, hogy több okból sincs értelme növelni, csökkenteni viszont
problémás lehet
MSc: 400.000 Ft/félév - ez a kérhető maximum (a ma nyilvánossá vált idei
msc-s keretszámokból is az látszik, hogy várhatóan minden nálunk végzett
hallgatónak van helye államin, amennyiben a felvételit sikerrel veszi,
jelenleg 3 költségtérítéses MSc-s hallgató tanul a TTK-n, rájuk egyébként
visszamenőleg természetesen nem vonatkozik) A képzés költségei viszont
magasak, az eredeti terv 420.000 lett volna.

Tanári mesterszak (nem a Kar döntése, hanem a TTT-é, én megszavaztam jobb
híján):
320.000 (ha a másik szak bölcsész, akkor 300.000, ez az állami minimum)

És akkor ma megjelentek az intézményi keretszámok. Az én 1976 állami és
félállami hallgatós tippem még optimistának is bizonyul.1140+900, tehát
2040 hallgatót tervezünk felvenni alapszakokra. Ez megint csak a
szemléletesség kedvéért 458 biológust jelent arányosítva.

Azt hiszem most már joggal mondhatjuk, hogy képzési katasztrófa előtt
állunk. A költségtérítése magasra emelése, amit az előző levelem vázoltam,
csak tüneti kezelés. Nem lehet pénzügyileg orvosolni a problémát.

A Kar költségvetési stabilitásához hallgatókra lesz szükség. Tehát a
megoldás nem lehet a gyengébbek elijesztése (főleg, hogy csak a
szegényekkel szemben lenne elrettentő, ez pedig nem esélyegyenlő). Igazi
megoldást csak tanulmányi eszközökkel érhetünk el.

MEGGYŐZŐDÉSEM, HOGY NEM ÉRDEKE SENKINEK, HOGY ÚGY JÁRJANAK IDE HALLGATÓK,
HOGY DIPLOMA NÉLKÜL TÁVOZNAK ÉVEK MÚLTÁN.

- nekik nem jó, mert az életükből a legértékesebb éveket elvesztegették,
más egyetemen akár megállhatnák a helyüket

- akik diplomázni szeretnének, azoknak nem jó, mert a képzés színvonalát
muszáj lejjebb vinni

- az oktatóknak nem jó, mert a hallgatóság egészét ítélik meg ez alapján
és frusztráltá válnak

Erre az alapelvre kívánok most kidolgozni egy cselekvéstervet, aminek a
célja, hogy az 1., de legkésőbb a 2. év folyamán olyan szűrésen menjenek
át a 2012-ben felvettek (és utánunk következő évfolyamok), amely
biztosítja azt, hogy a 3. évfolyamot megkezdettek 90%-a diplomát
szerezzen.

Eddigi terveim:
- kritériumtárgyak rendszerének reformja, valódi szűrőként való kezelésük
- a tárgyfelvételek és vizsgaszámok új törvény szerint adta lehetőségek
közötti átgondolása
- piacképes (gyakorlati) BSc-diploma - gyakorlati szakirányokkal (hosszabb
távú terv)
- ÜTŐKÉPES, SZAKMAI, DE VÉGLETEKIG HATÁROZOTT HALLGATÓI KÉPVISELŐK
(rengeteg olyan véleményt hallottam az elmúlt 1-2 hónapban oktatóktól,
hogy a HÖK-nek bizonyos problémákban erélyesebben kéne fellépnie, meg kéne
mondani a véleményét, nem kéne félni az oktatóktól; ez alatt természetesen
a szakmai érvekről beszélek, a véleményekről, amiket a legtöbb oktató
örömmel vesz, nem öncélú, kicsinyes támadásokról)

Két dologra mindenki válaszoljon, ha teheti:

1. Egyetért-e ezzel az iránnyal?

2. Ha nem, hol látja a hibákat benne?

2. Ha igen, akkor milyen gyakorlati ötletei vannak még a felsoroláshoz,
illetve ezeket hogyan módosítaná, ha az iránnyal egyet ért, de a
gyakorlati megvalósítással nem?

Sikeres vizsgákat, kellemes pihenést:
Dukán András Ferenc :)
Elnök