[Kepviselok] Tanulmányi elnökhelyettes beszámoló

ELTE TTK HÖK Tanulmányi elnökhelyettes taneh at ttkhok.elte.hu
2010. Feb. 14., V, 17:55:27 CET

Beszámolóm csatolva(tanehbeszam100214.x), illetve alant olvashatjátok.
Összehasonlításként csatolom pályázatom(tanehpalyazat_DAF.pdf), illetve
egy beszámolómban hivatkozott
dokumentumot(bsc_bio_hallgatoi_velemenyek.pdf).

Kérdéseket, észrevételeket szeretettel várok:
Dukán András Ferenc :)
Tanulmányi elnökhelyettes
ELTE TTK HÖK
E-mail: taneh at ttkhok.elte.hu
Telefon: (1) 372-25-00/6054
Mobil: +3630-561-39-13

Beszámoló (tanulmányi elnökhelyettes)

Beszámolómat a pályázatomban leírt tervekhez, teendőkhöz hasonlóan
igyekeztem tagolni. Főleg azt igyekszem összeszedni, hogy ígéreteimből az
elmúlt 3 hónapban mit (és mit nem) sikerült megvalósítani.

1. Informálás, napi ügyek, ülések
Első és legfontosabb: a hallgatói e-mailekre mindig válaszoltam, általában
24 órán belül. Ezen kívül TTK-INFO listára írtam több tanulmányis hírt,
határidőt. A Nyúzban eddig 2 cikkem jelent meg (egy GY.I.K. a félév
zárásáról, egy a kezdésről). Csütörtöki lapzártáig elkészítem következő,
OMHV-ról szóló, írásom is. Az OMHV egyébként közepesen sikerült, a
hajrában sikerült felhoznunk magunkat a gyakorlatilag végig tartott 7.
helyünkről az 5.-re a karok kitöltési arány rangsorában. Legközelebb
nagyobb hangsúlyt kell rá fektetnünk a kezdetektől. Az ETR-es TTK kari
fórumos kérdésekre ígéretemhez híven az e-mailekhez hasonló gyorsasággal
válaszoltam, illetve figyeltem pár egyéb ETR-es fórumot, ahova szintén
néha válaszoltam,. (TTK-s szakos fórumok, Kredit, záróvizsga,
tanárképzés...)

A mentorokkal, mentorrendszerrel továbbra is szeretnék szoros kapcsolatot
tartani. Nem sokkal megválasztásom után tartottam egy előadást az egyik
továbbképzésen gyakorlati érdekképviseletről. Két leendő
mentorkoordinátor-jelölt is megkeresett, hogy szeretné, ha a következő
felkészülési időszakban is segítsek előadásokkal, képzésekkel a leendő
mentoroknak. Ennek fényében (illetve, mert mentor vagyok) ott voltam több
mentorgyűlésen is.

A régi rendszeresek különleges eseti problémáiról már pályázatomban is
szóltam. A kérdések sokszor nehezebbek voltak, mint vártam, de úgy érzem,
hogy végül minden esetben sikerült kellő körültekintéssel válaszolnom. Két
jelenleg aktuális és még nem megoldott probléma a matematika tanárok
szigorlatainak meghirdetése, illetve egy dékánhelyetteshez érkezett
petíció a biológia tanárok ökológia vizsgája kapcsán. Szintén, mostanra
megoldódott régi probléma, a dékánhelyettes úr és Jánosi Attila
segítségével, a régi tanárképzés Oktatástechnológia órájának helyhiánya.

Pár több hallgatót érintő ügyben történt előrelépés. A leglényegesebb,
hogy jelenleg úgy tűnik, hogy egy környezettanon és fizikán számos bukást
produkáló oktató (Biológia, illetve Bevezetés a biológiába 2.) hirdet meg
keresztfélévet, igaz speciális feltételekkel. Az igényfelmérés során 2 nap
alatt közel 30 hallagató jelezte szándékát.

Hasonlóan megoldott probléma, hogy (bár itt inkább a dékánhelyettes úr
jóvoltából) kétszeresére bővültek a létszámok ebben a félévben
Minőségbiztosításból. A Gazdaság és menedzsmenti ismeretek problémájáról
remélem hamarosan szintén pozitívan számolhatok be.

A dékánhelyettes úrral egyébként nagyon jó munkakapcsolatot sikerült
kialakítanom, ami véleményem szerint mindenképpen kölcsönösen előnyes a
kar oktatói és hallgatói számára. Ennek köszönhető többek között a
kérvények lehető leggördülékenyebb elbírálása.

A Kari Tanácsban és az EHÖK Küldöttgyűlésen ígéretemhez híven képviseltem
a TTK HÖK álláspontját. EHÖK TB-ben aktívan részt veszek. Tanulmányi
Bizottság ülés ezidáig nem volt, 2 hét múlva esedékes a
költségcsökkentés-kérelmek elbírálása okán. A Fegyelmi Testület alakuló
ülésén megjelentem, a TTK HÖK támogatta a dékán úr elnökségi jelöltjeit. A
Választmányon igyekszem a lehető leglelkiismeretesebben részt venni,
felkészülni és mindig a hallgatóknak legjobb döntéseket támogatni.

2. Tanulmányi Csoport
A Tanulmányi Csoport első ülésére hétfőn kerül sor, erről a
Küldöttgyűlésen fogok beszámolni. Ennek oka, hogy az átadás-átvétel és a
BSc felülvizsgálat rengeteg időmet elvette az első hónapban, utána pedig
vizsgaidőszakban nem akartam elvonni a tanulásról a figyelmet. Ennek
ellenére több aktív taggal konzultáltam szakos problémákról telefonon vagy
e-mailben. (Nagy Gábor Zsolt, Varga Sándor...)

3. Felsőoktatási kiállítások
A Kar megjelenését különböző felvételizőknek szóló fórumokon, ígéretemhez
híven, igyekeztem komolyan venni. A legfontosabb ilyen rendezvény az
Educatio X. kiállítás volt. Itt, legjobb tudomásom szerint, Tóth Máté
képviselte a kari érdekeket. Jómagam a matematika szakot képviseltem, de
természetesen válaszoltam az esetleges bonyolultabb kérdésekre, amikben a
szakos kiállítók hozzám fordultak. A rendezvény szerintem nagyon sikeres
volt, főleg tavalyhoz képest. Ebben nagy szerepet játszott az is, hogy az
ELTE az eddigieknél sokkal komolyabb megjelenéssel készült.

Az idén először megrendezett mesterszakos nyílt nap a BTK-n, a Gólyavárban
került megrendezésre. A kari kapcsolattartó, Láng Teodóra általános
(kommunikációs) biztos volt. Én a rendezvényen a tanári mesterszakos
pultban beszéltem az érdeklődőknek a TTK-s (illetve BTK-s
„pultos” híján a BTK-s) tanári modulokról. Homonnay
dékánhelyettes úr előadásán kb. 10 érdeklődő hallgató vett részt. Ennek
ellenére, nem gondolom, hogy ezt kudarcként kéne értékelnünk, mert többen
közülük máshol tanulnak jelenleg, ráadásul nem minden érdeklődő vett részt
előadásokon. Legközelebb azért több figyelmet kell szentelnünk a
reklámozásra. Erre a rendezvényre készült el a TTK MSc kiadványa. Ez a
tavalyi kiadvány javított kiadása. A pontszámítást minden esetben teljesen
át kellett írni, illetve újra olvasószerkesztésre került, a szakokért
felelős oktatók lehetőséget kaptak a szakok anyagainak szakmai átírására.

A kari nyílt nap szervezésében nem vállaltam különösebb szerepet. A HÖK
standjában álltam, majd a Tanári MA-ról tartottam előadást. Előzetesen
négy érdeklődő regisztrált, végül 3 hallgató jelent meg, közülük egyik se
a regisztráltak közül (mesterszakos nyílt napos hívásomra érkeztek). Végh
Tamással beszéltünk a tapasztalatokról, alapvetően szerintem jó volt, hogy
lehetőséget kaptak a mesterszakos érdeklődők is kérdéseik feltételére.

Ezen kívül az IK-val közösen képviseltük az ELTE-t egy kisebb, Hatvanban
tartott, felsőoktatási kiállításon.

4. Alapszak felülvizsgálatok
A novemberem főleg alapszakok felülvizsgálatával töltöttem. Mivel ez főleg
szakos képviselőkkel történő egyeztetésből, informálódásból állt, nehéz
erről a vele eltöltött idővel arányosan sokat írni. Mivel végül a
várakozásokkal szemben csak egyetlen alapszak tantervét (környezettan)
tárgyalta a decemberi Kari Tanács, jelenleg is ez maradt vélemény szerint
az előttem álló legfontosabb feladat. Most már biztos, hogy csak a
márciusi Kari Tanács tárgyalja a maradék tanterveket. Eddig a lehető
legtöbb pozitív változást meg kell próbálnunk elérni. Továbbra is fő
elvnek tartom, hogy azok a hallgatók, akik bekerülnek egy szakra, ha
szorgalmasak, el tudják végezni, lehetőség szerint képzési időn belül. A
ponthatárok emelkedésében továbbra is reménykedem (talán nem ok nélkül),
ezzel jobban megszűrésre kerülnének a hallgatók.

A TTK-INFO listára kiküldésre került egy e-mail, amelyben a hallgatókat
arra buzdítottam, hogy írják meg véleményüket alapszakjukról. Nagy részét
a szakterületeknek továbbítottam, illetve magam is olvastam. Rengetegen
írtak, legtöbben biológiáról. Erről egy összefoglalót is készítettem, amit
Böddi Béla Intézetigazgatónak, Ferenczi Kingának és Szenes Áronnak
továbbítottam decemberben. Eddig nem érkezett válasz az igazgató úrtól.
Ezt beszámolómmal együtt küldöm.

Fontos probléma, hogy változtak a képzési és kimeneti követelmények,
hiszen az Intézetek egyik fontos bevételi forrásának, a szakképzési
hozzájárulásnak feltétele lett egy 6 hetes összefüggő gyakorlat. Ennek a
tantervben való elhelyezésével kapcsolatos álláspontunkat nagyon komolyan
végig kell gondolnunk.

Vázlatosan a szakokról, jelenlegi állás szerint.
Biológia: tragikus a helyzet, a jelenlegi tervezet szerint, még nehezebb
lenne a szak, gyakorlatiasabbá, hasznosabbá, ésszerűbbé tételről szó
sincs. Szenes Áron és Ferenczi Kinga IT delegáltak eddig is mindent
elkövettek, remélhetőleg lesz eredménye fáradozásaiknak. A hallgatók által
jelzett problémák gyakorlatilag figyelmen kívül lettek hagyva.
Fizika: Juhász Krisztina, szakterületi koordinátorral egyeztettem,
megmutatta a tervezetet. Pozitív változásokról számolt be.
Földrajz, földtudomány: Részt vettem a szakterület egy egyeztető ülésén.
Itt főleg Jánosi Attilára támaszkodom, aki IT delegáltként és elődömként
nagy terhet vesz le a vállamról, a szakterület többi lelkes tagjával
együtt. Benyomásaim vegyesek, de itt is történtek előrelépések.
Kémia: Bakos Mária a HÖK delegáltja abba a testületbe, ami az előkészítést
végzi. Pár probléma van, de jó irányba haladnak a dolgok elmondása
szerint.
Környezettan: Hamow Kamirán és László Dávid számos javaslattal élt a
felülvizsgálat kapcsán a Centrum Tanács felé. Ezek egy része befogadásra
került. A Kari Tanács által elfogadott anyaghoz képest még várható
átdolgozás. Jelenleg 0 kredittel szerepel a már említett, kötelező 6 hetes
nyári gyakorlat, ez semmiképp se maradhat így.  A Centrum Tanács erről
szóló ülésén részt vettem, abban állapodtunk meg Kiss Ádám
központvezetővel, hogy a gyakorlat esetében el fogja fogadni a kari
álláspontot, bármi is legyen az.
Matematika: Rengeteg egyeztetést folytattunk az Oktatási Bizottsággal.
Számos nagyon pozitív változás tapasztalható 2 szakirány esetén, a tanári
szakirány változatlan maradt gyakorlatilag. A negyedik (matematikus)
szakirány felülvizsgálatáról végül nem szavazott még az Intézeti Tanács.

5. Mesterszakos hallgatók
Igyekeztem megtartani amit ígértem, több figyelmet szentelni
mesterszakosainkra. A kiadvány újra kiadása és a mesterszakos nyílt napot
fontos lépésnek tartom. A tantervek ígért átnézésével, új problémák
orvoslására jelenleg úgy látom, csak az alapszak-felülvizsgálat után
kerülhet sor. Egy ilyen új, most nagyon aktuális probléma, hogy a BSc-s
milyen keretek között hallgathatnak mesterszakos kurzusokat. Jelenleg
semmilyen megkötés nincs, de az oktatók számos esetben igyekeznek
meggátolni a kurzusok hallgatását. Sokszor valóban nyomós érveik vannak,
úgy vélem szükség lehet a korlátozásra, de alaposan át kell gondolni.
Addig is a hallgatók jogait képviselnünk a szabad kurzusfelvétel terén is.

6. Tanárképzés!!!
A tanárképzés válsága (különösen a természettudományos) úgy látszik egyre
inkább mélyül. Ez a számomra legkiemeltebb terület. Az egyik legújabb
fejlemény, hogy a Fizikus Professzori Tanács egy petíciót adott be a
Minisztériumba. Ebben leírják a problémákat. Számos támogatója akadt ennek
a beadványnak, köztük az MTA elnöke és a TTK több intézete.
Véleményemet, mely szerint, ha egyszerűen kivesszük a Bologna-rendszerből
a tanárképzést, nem megoldás, fenntartom. A régi rendszernek legalább
annyi hibája volt, mint a mostaninak. Úgy vélem, hogy bárhogy is alakul át
a tanárképzés, nem szabad átgondolatlanul cselekedni. Politikától mentes
szakmai döntésnek kell születni. Legalábbis a TTK HÖK (mint az ország
legérintettebb karának hallgatói képviselete) álláspontja hűen
hagyományainkhoz ilyen kéne legyen. Már folytattam egy előzetes
megbeszélést a szakterületi koordinátorokkal és az elnök úrral még a
petíció kiadásakor, ahol talán minden résztvevő megegyezett abban, hogy a
petíció lényegével egyet értünk. Hivatalos állásfoglalás nem született, de
nem is ez volt a cél. Utána egy pedagógusképzési konferencián is részt
vettem, ahol számos érdekes vélemény hangzott el (pro és kontra). Úgy
gondolom nagyon gyorsan, de semmiképp nem elkapkodva meg kell menteni az
ország természettudományos és műszaki utánpótlását, a Kart támogatni
minden eszközünkkel. Erről mindenképpen fogok még pár szót ejteni a
Küldöttgyűlésen.

7. Ami még hátravan

a) Tudományos Csoport
A honorácior-státusz kapcsán (és más, új kihívások esetén is) mindenképpen
össze kell dolgoznia Tanulmányi és a Tudományos Csoportnak, erről pár szót
a holnapi Tanulmányi Csoport ülésen fogunk beszélni.

b) HKR kari különösének felülvizsgálata
Ez egy EHÖK TB-s célkitűzés, mely most számos egyéb, a mieinkhez hasonló
ok miatt háttérbe szorult. Ennek ellenére személyesen is lényegesnek
tartom.

c) Honlapok
Már említettem Homonnay dékánhelyettes úrnak is,  hogy problémát okoz a
különböző hivatalos honlapok közti eltérés. Az új tantervek megszületése
után mindenképpen szeretnénk szinkronizálni őket. A ttkhok.elte.hu
tanulmányi oldalának átdolgozása is hátra van még.

d) Nyári vizsgaidőszak
Továbbra is úgy gondolom, hogy érdemes megkérdezni az oktatókat, hogy
mutatnak-e erre hajlandóságot. Kiss János példája (l. beszámoló 1.
fejezete) bíztató jel.

Bármilyen kérdést, véleményt szeretettel várok. Köszönöm, hogy elolvastad
a beszámolómat:
Dukán András Ferenc :)
taneh at ttkhok.elte.hu
+36305613913